sofiamy 0 Postad 6 Juni , 2004 Behöver hjälp från Er eller någon vvs'are ni känner som kan båtavlopp. Har lossat diskhon och ska byta ut dom handrivna pentrypumparna på min gamla mahognyskärgårdskryssare från 1966. Nu vet jag inte hur jag ska ersätta avloppsdelarna (vattenlås?) och slangen innan jag sjösätter. Vem kan sånt här? :-| /sofia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norpan 0 Postad 7 Juni , 2004 Hej. Jag förstår inte riktigt frågan, vad är det du skall ersätta vad gäller avloppsdelarna och varför? När det gäller vattenlås så behöver du inget sånt, vattenlås har man hemma för att lukten från övrigt avlopp i röret inte skall spridas, i båten antar jag att det bara är diskhon på det röret. sätt dit en ny slang och en avstängningsventil så att du kan stänga avloppet vid behov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sofia Myrenberg Postad 7 Juni , 2004 Norpan du har rätt. Är inte säker på vad jag pratar om... Men jag har grejer från 60-talet och den sista tiden har vattnet inte runnit ur diskhon. Det hela är väl eg rätt enkelt - vattnet ur diskhon till skrovgenomföring rätt ut i havet. Men jag skulle helst vilja köpa nya grejer till den gamla diskhon, slang mm, och vet då inte vart jag ska vända mig. Och jag behöver bara försäkra mig om att jag inte får liknande problem igen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norpan 0 Postad 7 Juni , 2004 När det gäller ny slang så rekommenderar jag ett byggvaruhus, de borde ha en slang för ditt behov, i alla fall om de har en VVS avdelning motsvarande. Det du skall tänka på är att slangen skall tåla värme hyggligt i alla fall, det kan ju tänkas att du kommer att hälla ut kokande vatten i diskhon. Båttillbehörsbutikerna brukar också ha slang för detta, där kan nog priset vara lite högre dock. Tänk också på att dra slangen så rakt som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 7 Juni , 2004 Sådana saker kan du hitta på Bauhaus, K-Rauta eller t.o.m IKEA. Det behöver säkert inte vara för marint bruk. Silikonet däremot ska nog vara för marint bruk. /Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser