LuleBengt 0 Postad 3 Augusti , 2008 Blev tvungen att kapa min ankarlina några meter när ankaret hade fastnat i nånting på 5 meters djup. Jag vill inte köpa en ny lina för 515 kr då det bara fattas ngn meter. Ska man försöka sy en ny ögla med kraftig tråd? Senast ändrad av LuleBengt | 03 augusti 2008 | 14:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 3 Augusti , 2008 finns en krok avsed för ankarbandet som du trär fast bandet i. Sy funkar nog också bra, knopar du förlorar du i styrka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 3 Augusti , 2008 Fråga är om du litar på bandet efter rep. ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 3 Augusti , 2008 Om du med en symaskin syr en rektangel ett par varv och sedan lägger in ett kryss i rektangeln med björntråd så funkar det mer än väl. Har du en lite kraftigare maskin med en nål där du kan trä ovaxad tandtråd är det ännu bättre. Men sy fram och tillbaka några gånger så att det blir många stygn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 3 Augusti , 2008 Gå in till en skomakare, han syr detta på 5 minuter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 3 Augusti , 2008 Eller så, enkelt och säkert billigt. Själv har jag en maskin som klarar tandtråd, och det är otroligt starkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuleBengt 0 Postad 4 Augusti , 2008 En jag känner har en rejäl symaskin, så det blir nog att dra några stygn med björntråd. Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 4 Augusti , 2008 Jag körde av mitt ankarband med propellern för några dagar sedan (ja, jag vet det var klantigt och det har jag hört till leda nu) och förlorade 2 meter inklusive givarna för skölj och stopp. Hade sån tur att ankaret lindade upp sig ett par varv i propellern så jag förlorade inte det. Jag gjorde en ny gögla för schaklet genom att sy för hand med vaxad tageltråd och det ser ut som nytt. Sydde även fast givarna med denna tråd provisoriskt (ska nitas egentilgen). Hur enkelt och bra som helst. Visst ska det sys med maskin men nöden ahr ingen lag och är man på sjön får man göra det bästa möjliga av situationen. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuleBengt 0 Postad 7 Augusti , 2008 Har sytt en ny ögla nu. Jag använde vaxat tagelgarn och två kraftiga nålar och sydde dubbelt alltså från båda hållen. Jag tog även en bit band och sydde fast längst ut i öglan, där scakeln nöter. Det sitter väldigt bra och jag litar fullständigt på detta! Senast ändrad av LuleBengt | 08 augusti 2008 | 00:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser