Gå till innehåll
söndag 05 oktober 2025
Malarnara

Lämplig hjälpmotor

Rekommendera Poster

Är ute efter en smidig hjälpmotor jag kan fästa i aktern på min Finnmaster 6100 Royal OC (vikt 880 kg, längd 6.01 m). Har sett att det finns mindre utombordare med inbyggd tank vilket verkar väldigt smidigt då jag har inbyggd tank och alltså inte tillgång till septitank.

Hur stora är de största utombordarna med inbyggd tank och lönar det sig att köpa begagnat? Eller ska jag tänka om och satsa på en elmotor och finns tillräckligt stora eldrivna utombordare för att jag ska kunna driva min båt om något händer?

Jag är i första hand ute efter en mindre men som ändå orkar driva min båt framåt till närmsta trygghet.

Vore intressant att höra från andra som redan skaffat hjälpmotor och få lite tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en förmonterad Minn Kota 55' på min båt. Den räcker för båtar upp till 1500 kg

Fördelen med en förmonterad elmotor är en överlägsen manöverförmåga. Du kan, förutom att använda den vid nödtillfällen, soppatorsk etc. även använda den när du lägger till. Smidigt som tusan! Eller om du fiskar som trollingmotor.

Jag köpte till en trådlös fjärrkontroll till min. Man kan alltså lätt manövrera från var som helst på båten och till och med från bryggan (räcker c:a 20 meter). Annars ingår en fotkontroll med 6m lina.

Kostnad? Ungefär samma som för en bensinmotor, skulle jag tro, men miljövänligare, tystare, bättre manövreringsförmåga och stort imponeringsvärde. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...