Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
please

Byte av rutor på Ryds Camping

Rekommendera Poster

En liten undran om det är svårt att byta rutor på Ryds Camping. Jag ska byta rutor på sidorna och det blir 4 st. Vad ska man tänka på, är det svårt att ta bort de gamla rutorna, vad behövs tänka på när man sätter i dom nya.... Är det nån som har tips så svara gärna så utförligt som mäjligt. Tackar på förhand. Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag har en Ryds Hajen, och har problem med att rutorna läcker in vatten.. Jag har också funderat på att byta ut rutorna, men jag tror nog att en glasmästare får göra detta då jag misstänker att merkostnaden för monteringen är försumbar, man kan kanske till och med få pris på hela jobbet... Skriv ner hur du gjorde! //TY

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis tagit ut rutorna. Börja med att ta bort mittenlisten som trycker ut den större listen runt rutan. Det är lätt som en plätt, sen är det bara att trycka på rutan inifrån och ut. Det var förvånansvärt lätt. Tre rutor tog en kvart. Får meddela dig hur det går att få de nya rutorna på plats. /S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Olal

Har nu bytt alla fyra rutor på babord och styrbord, Hur enkelt som helst. Bara lite diskmedel som glidmedel så går det hur bra som helst. Tog ur gummilisterna och diskade dom för att få bort gammalt skräp sedan var det enkelt att få dit dom nya rutorna. Hade ett specialverktyg för att sätta dit den lilla listen i listen, fungerade mycket bra. Har även tätat mellan den tjocka listen och skrovet. Hoppas att det är tätt. För dig som är i funderingar på att byta rutor, tveka inte resultatet är väl värt mödan. Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Manna

Har inga problem med rutorna men...Rufftaket är någon befintlig slags äcklig brun filt . Vet du hur man kan göra en fräsch renovering på det området? jag har hört att man kan måla med tapetklister och efter med någon slags färg?Istället för limmad matta ???Ngn som vet?...... :-|

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade stora problem med att min matta dammade små strån.. Så jag slipade av mattan, och grundmålade med en stark färg, och färdigmålade 3gg.. Resultatet blev ett fint ljust tak/vägg..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det med återmonteringen? Några tips?

 

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gjorde du när du återmonterade rutorna? Tryckte du inifrån och ut, eller tvärtom?

 

Monterade du listerna på rutan först och tryckte fast dem i öppningen sedan, eller monterade du listerna i öppningen och tryckte in rutan efteråt...?

 

Så specialverktyget behövs inte för att montera rutorna i listen, utan för att låsa fast dem med den lilla listen?

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte på min Camping -75. Satte listen på rutan, la i en elkabel i spåret, satte rutan inifrån och ut, en person tryckte på rutan samtidigt som jag drog o elkabelns båda ändar, på detta sätt får man i rutan i båten. Sen kommer det kluriga, att få dit spränglisten. Det finns ett specialverktyg att köpa (seasea har ett, tror det kostar runt 400kr), alternativt kan man kanske fråga glasmästaren om man kan få hyra hans. Sen är det bara att hålla tungan rätt i munnen och ha mycket tålamod. Det gick åt en del diskmedel (smörjning)!!!!

 

Lycka till!!!!

 

/Gerhard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...