entersten 0 Postad 21 Juli , 2008 Hej!! Kanske någon kan hjälpa mig att bringa klarhet i vissa saker? Jag har en bayliner 2455 - 89. Det finns 4 st olika ventiler för utsläpp på styrbordsda. 2 st närmast aktern och 2 st mitt i båten...vad tillhör vad? Det ser i bland ut som det kommer ut lite olja från den som är längst akterut. Hur tömmer man septiktanken om den elektriska tömmningen inte fungerar? Tacksam för svar.. Ny båtägare som har mycket att lära. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Juli , 2008 Ska du lära dig din båt ska du lära dig att smyga system. Du vet ju var öppningarna är på utsidan, kika på motsvarande plats på insidan och följ sedan slangen - röret till ursprunget. Då vet du sedan vad det är och har säkert en 25-100 frågor om vad annat är som du hittat på vägen ;-) Så får även vi varvsfolk göra ibland. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 21 Juli , 2008 Men några tips kan jag ge dig.... den som det ser ut att komma lite olja ifrån och som sitter längst akterut är med största sannolikthet länspumpen i motorutrymmet, nästa sett akterifrån mot fören brukar vara septiktanken (den brukar dessutom vara alldeles över vattenlinjen) följande två är från handfatet på WC och nästa från duschpumpen (golvpumpen på WC)... Jag kan ha fel, men se det som ett bra riktmärke... Vet inte hur det är på 2455:an men på min 2955 finns ett kromatlock på relingen stb sida som det står 'Waste' på (tror det stavas så)... där kan man suga ur tanken. //RC Senast ändrad av RCarlsson | 21 juli 2008 | 22:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 22 Juli , 2008 Jag tömmer vår septitank med en borrmaskinspump (tror den är köpt på Clas Ohlsson) och en batteriborrmaskin. Om man fyller slang och pump med vatten innan man börjar så fungerar det perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser