Gå till innehåll
fredag 17 juli 2026
iBoat

Kapell + klorin?

Rekommendera Poster

Jag har en biminitop som är ful och grå. Jag skulle vilja ha den lite vitare. Är det någon som vet om kapelletyg tål klorinblekning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

De flesta kapelltygr tål 20 % klorinlösning. Jag tvilar dock på att du får någon bleckningseffekt, för att få det måste du ha mycket rejält varmt vatten och det tål nog inte. Men rent blir det i jumet vatten. Prova med svag lösning först 5 - 10 % låt det verka en 5 - 10 min inna du går på ,med starkare lösning om det skulle visa sig att det inte funkar. Du måste vara mycket noggrann med sköljningen, kvaravarnde klorin kommer annars riskera att förstöra väven. Impregnera med t.ex. Slide Master vaxbaserade impregnering, inte bara mot vatten, det håller i från sig skiten bättre om det är impregnerat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset! Hur är det med fönstren? Kan de skadas av klorinet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Guest

Det varnas för skador fönstren på flaskan till Slide Master kapellrengöring. Slide Master innehåller samma aktiva ämne, Hypoklorit, så det kan finnas skäl att vara försiktig. Möjligen/antagligen är Slidemaster utspädd (20 %) Klorin. Mina fönster klarade sig utan problem men jag försökte undvika att utsätta den för rengöringsmedlet. Dettta klarar man dock inte helt om man vill ha ett rent kapell. Mitt kapell är beigefärgat, men rengöringsmedlet färgade det skärt vilket skrämde mig: Sannolikt var det den gamla impregneringen som löstes upp. Den skära föärgen försvann med sköljningarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska testa detta! Det bästa stället är väl i badkaret skulle jag tro... Tack! /Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det original kapellet till Baylinern? Lite plastig yta ovanpå? Om så prova med VIM/GIF och vatten samt skottesvamp! PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer nog, det känns som en fet/plastig yta. Ska testa det också. Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är som det brukar med amerikanska plastiga kapell så är det bästa medlet för att få kapellet som nytt Glide - ett silikonspray. Tvätta kapeller enligt ovan och spraya på detta medel och gnid ut med trasa. Jag gör det en gång per år och kapellet ser ut som nytt, det gnistrar och har en otrolig lyster. Silikonet gör dessutom kapellet tätt. Du kommer inte få det blekt men lystern gör ju att det ser ljusare ut definitivt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...