adamarie 0 Postad 30 Maj , 2004 Jag har ett läckage längs propelleraxeln på min segelbåt. Jag är själv stor amatör på motorer och dess delar, här även propelleraxel. Det finns vad jag förstår någon form av smörjning som inte är tillfyllest och därför läcker det. Finns någon som har en beskrivning till hur man löser detta är jag stort tacksam. /Adam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Karl Karlsson Postad 8 Juni , 2004 Det underlättar om du kan få reda på mer vad det är för båt så vi kan gissa oss till hur det sitter. Men det sitter garanterat en fettkopp på in eller utsidan (beroende på konstruktion) där du kan trycka i fett genom en nippel. Är grejerna dessutom gamla så börjar säkert en del packboxar bli lite otäta, men absolut minst jobb är ändå att börja med att kolla upp var du ska trycka i propelleraxelfett nånstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adamarie 0 Postad 8 Juni , 2004 Det är en Winga/ohlsson 29 1975. Det vill säga att det inte är något S-drev utan en rak axel. Jag har konstaterat att det sitter någon form av fett-kopp på insidan. Dock har jag ännu inte hittat någon nippel till denna. Koppen är av gummi. Det sitter ju naturligt lite avigt till under sittbrunn så jag har lite trubbel att se speciellt noga. Skall man hitta nippeln på den gummikoppen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Karl Karlsson Postad 8 Juni , 2004 Hmm.. man blir ju lite lur nu när du säger att koppen är av gummi.. jag hade nog helst sett att den var av metall och hade en skruv du kunde skruva ur och skruva in en nippel på dess plats. Det där låter tyvärr inte som nåt jag känner till. Hoppas nån annan kan hjälpa till istället. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Leif Gustavsson Postad 8 Juni , 2004 Är den möjligtvis av plast el dyl, finns möjligheten att det är två st halvor skruvade i varandra. I sådanafall kan du skruva in den innre delen i den yttre, det finns en garnpackning inuti som då sätta an runt axeln. Har själv denna konstruktion, fast den är av ett vitt plasmaterial och delarna är låsta med en saxpinne så att de inta kan gänga upp sig under gång. Fördelen med denna konstruktion är att de är oberoende av om tätningen slitet in midja på axeln. Har du någon form av packbox med simerringar som tätning så får det inte finnas någon midja på axeln. Volvo säljer en svart gummitätning för rak axel. Vet inte exakt hur den fungerar, men kolla med en volvohandlare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adamarie 0 Postad 8 Juni , 2004 Jag får helt enkelt kontrollera noggrannare. Men jag tycker det där med volvos gummitätning låter likt. Den sitter som en kon akterifrån och framåt, kanske en 7 cm i diam mot aktern till och ca 7 cm lång längs axeln. Jag gör helt enkelt så att jag inspekterar lite mer nogsamt och ber att få återkomma under morgondagen. Stort tack för hjälpen ändå! /Adam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst naffatS Postad 17 Juni , 2004 Du har tydligen en Black Jack från Volvo. det är en utmärkt tätning som bl.a. Hjertmans och Drevia säljer för ca 700 kr. Den har dock inte utbytbara simmerringar utan bytes i sin helhet efter 5-6 år när den börjar läcka. Den är vattensmord, men behöver en klick fett under tätläpparna före sjösättningen och så är det viktigt att man klämmer på den så fort man lagt i båten tills man ser att det sipprar in vatten, annars kan det stå luft i axelhylsröret som gör att vattnet inte kommer åt att smörja. tätningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tanthalas 0 Postad 21 Juni , 2004 Min propelleraxeltätning bytte jag ut i vintras efter att ha försökt att trycka in fett i den ett par säsonger, det blev aldrig bra jag köpte en ny tätning för ca 1200 :- och det tog ungefär 3 timmar att byta (dra ut axeln en bit, ta bort den gamla o dit med den nya, skruva ihop, klart), inte så svårt men lite pyssel var det. inga problem efter det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser