Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
patsma

"Kylrproblem" på en MerCruiser 5,0 MPI

Rekommendera Poster

Hej!

Jag hade problem med impellern nyligen vilket följdaktligen medförde att motorn gick varm. Det visade sig att impellern va söndersmulad! Fick detta fixat av en kunnig mek.

Allt funkade fint en båttur.

Jag har nu fått det motsatta problemet, motorn (mätarn) visar sig inte bli varm alls!? När man drar på fullt stiger mätarn c:a 10 grader men ligger alltså fortfarande i botten.

Min teori är att det är termostaten som står helt öppen hela tiden? Kanske någon gammal impellerbit har satt sig i vägen?

Någon som har råkat ut för detta eller har en teori? Båten är sjövattenkyld. Är det svårt att kika på termostaten själv eller är det lättfixat?

Uppskattar svar & idéer!

/Martin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag ser att det är många som läst ditt inlägg men inte svarat, här kommer ett litet svar. Var tror din kunnige mek att dom trasiga impellerbitarna ligger, man måste kanske försöka spola bakåt. Då utan termostat. (Det kan ju ligga delar som stoppar på ett annat ställe) Nu kan jag inte din motor exakt men det torde vara lätt att kolla termostaten, skaffa en ny packning. Ligger motorn djupt se till så du inte får hävertverkan in i båten.

MVH

Gerle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Det är ej hejdundrande vattenflöde i motorn, så sannolikt har ev gamla rester av impellern redan blivit hajmat. Mer troligt att du har glapp i temperaturgivaren (sitter vid termostathuset), eller att termostaten har gett sig. Du byter den på mindre än en timme genom att lossa på de fyra bultarna som håller fast termostathuset.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Jag har nu bytt termostaten & nu fungerar den fint! Glad Satt en liten impellerbit i termostaten.

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några funderingar, som jag har. Jag har en 5,0 efi årsmod 2000, som jag är helt ny med. Lite annat än det jag ägt tidigare (Vp 130/280). Och jag har inte varit i motorrummet särskilt mycket ännu.

Hur ofta bör man byta impellern på dessa motorer?

Hur ofta bör man byta Damaskerna (drivknut och avgas), bör man byta stödlager samtidigt?

Finns där inget sjövattenfilter som tar hand om skräpet, så man slipper få det i kylkanalerna?

Från och med nu, så kommer den att gå i sötvatten. Den har tidigare gått i havet.

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...