Knoppen 0 Postad 28 Maj , 2004 Jag har köpt en iw25 från 1975. Jag ser att genomföringen för ekolodsgivaren har läckt, funderar på att plasta igen hålet. Är det någon som har erfarenhet av att sätta givaren invändigt och om det ger bra eko? Lasse Hein i Karlstad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bo Postad 28 Maj , 2004 Hej, Jag har min ekolodsgivaren på insidan skrovet (inget hål igenom skrovet). Fungerar bra (upp mot 40 knop som är maxfarten på min båt). Det finns lite olika sätt att fästa givaren på insidan. Min givare är från början anpassad just för montage på insidan av skrovet och är anpassbar efter hur mycket V-form man har på skrovet (så givaren sänder rakt ner). Min behållare som givaren sitter i fyller man med västska som olja, ricinolja, (glykol-)vatten, glycerol(glycerin) el liknande. Beror lite på vilket fastsättningsmedel man använder vilken vätska man börl använda (t ex sikaflex gillar inte att bada i mineralolja). Det går även att sätta en givare avsedd för akterspegelmontage på insidan skrovet, en del limmar fast den bara mot skrovet andra placerar den i ett PVC rör (typ vitt el grått byggrör) som limmas fast mot skrovet som fylls med vätska och lock på röret. Lämplig placering av givaren kan testas med givaren i en plastpåse med vatten eller trycka dit den tillfälligt med modelllera när du är ute på sjön, sen sätter du fast givaren permanent när du hittat en bra placering. Jag chansa att sätta dit min givare permanent utan provkörning och det funkade fint (som tur var) sen när båten kom i sjön. Det finns nämligen inget hinder (balk, list, extra tjock plast etc) där jag placerade givaren så jag var nästan helt säker på att det skulle funka i sjön, vilket det gjorde. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lasse Hein Postad 29 Maj , 2004 Hej Bo och tack för alla goda råd. Kastar ut en följdfråga. Är det någon som vet nåt bra sätt att lägga igen en gammal ekolodsgenomföring på ett säkert sätt (ca 4cm i diameter)? Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser