Gå till innehåll
onsdag 18 juni 2025
Micke9000

Pumpa på gasreglaget = Får motorn bensin då?

Rekommendera Poster

Hej,

En liten fråga. Om man, när man ska starta motorn pumpar på gasreglaget innan.

Ska det då matas fram bensin till förgasaren? Kan man kolla att det kommer fram bensin till förgasaren på ett enkelt sätt?

Jag har en ganska segstartad v8 med roschster förgasare när den är kall. Choken är kollad.

När den väl gått igång en gång kan jag stanna och starta den hur lätt som helst.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men bara den bensin som finns tillgängligt för acc-pumpen. Aktiveras via en arm och ett stag på höger framsida (samma sida som länkaget sitter). Det finns två eller tre hål i armen, den innersta ger mest soppa.

Om du tar bort flamskyddet och pumpar till på reglaget så ska det spruta soppa i de främre portarna. Svårt att göra ensam om båten är stor så gör det via länkaget vid förgasaren.

Har dukollat tomgångsskruvarna, sitter framtill, nedtill på förgasaren. De ska var utskruvade, räknat från fullt indragna, cirka ett och halvt varv. Ta det som startläge och justera sedan lite itaget. Var försiktig när du skruvar in dem så att du inte förstör sätet.

Hjälper inte detta så är det kanske dags för en renovering. Förgasare blir ju slitna med tiden, framför allt i spjällaxel hålen. Och då i sekundär hålen (de bakre). Kan behövas läggas igen med epoxy för att sedan borras upp till rätt dimension. Slitage betyder tjuvluft vilket ger de symptom du beskriver. Vet inte hur gammal din förgasare är men en rengöring kanske också skulle hjälpa.

Packningssats finns hos Hansen Marine, notera nummren du har på förgasaren och ta med eller ring. Kostar en 3-400 har jag för mig. Finns bara tre stycken att välja på till marinförgasare mot massor till bilar.

Allt jag har sagt är räknat med att det är en Rochester Qaudrajet monterad med länkaget på vänster sida i färdriktningen. En som renoverar och säljer renoverade Q-jets är Carb-guy

http://www.carbguy.com/index.php?changelanguage=se

Lycka till     

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det snabba svaret.

Det stämmer som du säger att det är en roschster med länkaget på vänster sida i färdriktningen. Förgasaren är gammal, ca 25 - 30år.

Förmodligen är det dags för en renovering som nu nämner.

Du nämner tomgångsskruvarna. Är det flera?

Mvh Micke 

Senast ändrad av Micke9000 | 17 juni 2008 | 07:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det bör vara två stycken, mer korrekt benämning är nog tomgångsblandnings skruvar. Ska alltså inte förväxlas med skruven som du kan justera tomgångsvartalet på vänster sida. Sitter lågt ner i framkant, under bränsle intaget.

Måste korrigera mitt förra inlägg, det är primärsidan som slits mest, inget annat. Det spjället och spjällaxel rör sig mest.

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...