Gå till innehåll
torsdag 21 augusti 2025
Rastignac

Lämpliga båtar

Rekommendera Poster

Ifall man saknar det mesta av ekonomiska medel och ändå känner att ett boende i båt måste ju vara optimalt, vad finns det då för båtar att bo på? Jag skulle vilja ha lite förslag, tänker mig något i kanske klassen 60 000 - 100 000 kronor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Det här är ju väldigt olika på vad man prioriterar, vad man vill ha eller kan vara utan. Vilken slags hamn man har och vad den erbjuder. Finns det tvättmaskin/ toalett osv. Kanske man kan ordna det på annat håll! Hur stort kräver man och inte minst, vad kan man göra själv angående båten och dess standard.

Men är man händig och har viljan så går allt.

Lycka till / Urban o Karin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Sedan är det för mig lite skillnad på bobåt och husbåt. Vill man bo i husbåt kan man ju ha en liten båt vid sidan av. Den här var väl fin.
http://www.blocket.se/vi/16816751.htm?ca=11_s en husbåt med motor om man behöver flytta sig. http://www.blocket.se/vi/16419078.htm?ca=11_s och en till, sista
http://www.blocket.se/vi/16035781.htm?ca=11_s

En bobåt tycker jag är en vanlig båt som man helt enkelt bestämmer sig för att flytta ut i. Här kommer det ju an på sig själv hur man vill ha det.

/U

Jag tar bort inlägget när annonsen inte längre finns kvar. Eller det går ju inte efter 7 dgr :)

Senast ändrad av Donna-Lee | 17 juni 2008 | 07:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag själv är inte särskilt kräsen förutom att den båt jag vill ha som boplats absolut måste vara seglingsbar. 

För övrigt kan jag rent spontant känna att mina krav för en båt skulle vara något i stil med: 

Ståhöjd i salongen.

Kojplats på annan plats än i salongen.

Navigations-/skrivbord.

Toalett.

Plats för spis och ugn. Kylskåp.

Jag tänka mig att urvalet av båtar som uppfyller dessa krav måste vara ganska stort. Men finns det sådana som är mer eller mindre lämpliga.

(Såg förresten som en självklarhet att det var en segelbar båt jag var ute efter. För mig är det just den egenskapen som gör att båtboende lockar.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man ha ståhöjd och är normallång svensk man och en toalett i eget utrymme så finns det inte så många båtar i denna prisklass. Ska man också isolera båten blir takhöjden ännu lägre än tidigare.

Jag tror att det bästa du kan göra är att leta efter en i Sverige udda båt. Båtar som är lite okända kan vara väldigt prisvärda och inte alls sämre än de som vanligare här.

Kolla runt lite på utlänska båt-till-salu-sidor så får du en bild av vad det finns för båttyper utanför vår ankdamm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...