Gå till innehåll
fredag 03 oktober 2025
speedkills

Powertrimproblem Yamaha 25hk 4-takt

Rekommendera Poster

Hej Allihopa!

Jaghar en Yamaha 25 4-taktare. Nu i vår när jag skulle sjösätta båten så upptäckte jag att powertrimmen inte funkar som den gjort förut. När man fäller ner motorn är allt frid och fröjd men när den ska upp så går det väldigt trögt. Det går ok en kort bit från början men sedan börjar den gå väldigt långsamt och det är nätt och jämt att den går hela vägen upp. Den funkar ju fortfarande men det skulle ju vara bra och veta vad som är problemet så det kan åtgärdas innan det blir värre. Det läcker inget runt kolven iallafall när man kär upp den.

Jag har läst lite andra trådar och jag förstår att det kan bli ganska dyrt om man måste byta hela kitte. På något ställe läste jag om att byta kolen, vad är det för någonting?

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Kolla för säkerhets skull att du har olja kvar i behållaren.

Kolen som du frågar efter är 2-4 små kolbitar som ev. sitter i den elmotor som driver oljepumpen som i sin tur bygger upp oljetrycket i systemet för att kunna lyfta motorn. Däremot finns det idag många alternativ på elmotorer som är sk. borstlösa där man inte behöver byta kol. Jag har tyvärr ingen aning om det är fallet i din motor. Kanske någon annan vet?

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Powertrim & Tilt motorn är en elektrisk motor i den finns borst, det är väl dessa du tänker på. De skall ha mått som ligger inom specifikationerna för borstlängd. Om de är slita får man byta. Borde väl inte vara allför svårt att kolla och ev byta själv, men det beror väl lite på hur mekkunnig och så du är. En ny Powertrim & Tilt motor (om det nu är den som är orsaken) lär väl gå på några tusenlappar. Kanske ditt P & T pumphus behöver fyllas på med olja och luftas (fast det tror jag inte är orsaken problemet) och det kan tyda på läckage men du säger att det inte verkar läcka nåt så...?
Kolla även att du har ett friskt batteri (ladda eller prova med att annat batteri som du vet är OK).

/Bo

Senast ändrad av bossee | 15 juni 2008 | 11:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...