2to4stroke 0 Postad 12 Juni , 2008 Hejsan! Jag har en 600kg's sportigare typ båt 5,2m lång som har rekommenderad motorstyrka på 50-90hk. Hur tror ni båten skulle bete sig om jag sätter dit en 50hk 4-takt? Kommer man kunna plana, vilken toppfart är trolig och kommer det ta mer eller mindre bensin än med större motor som kanske snabbare kan dra upp i plan? Jag vill ha 70-75 hk men svårt hitta beg. (vill inte ha äldre än -99 och då är det glest med dom). Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 12 Juni , 2008 Låter som det kanske kan funka om du är själv i båten. Men med fler än du i båten behöver du nog mer hästar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JungmanJansson 0 Postad 12 Juni , 2008 Jag har en båt som väger ca. 500 kg och på den en 75 hk 2T. Den är ingen racer men den toppar 30-35 knop beroende på hur många vi är i båten. Min motor väger ca 140 kg, 4T brukar väga ett antal kg till. Jag tror du kommer att bli besviken om du trycker på en 50 hk 4T. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utombordarn 0 Postad 12 Juni , 2008 åh jag har min ht med mahognyöverdel.19fot lång väger säkert 6-800kg,kör med en yamaha 2t 90hk.toppar ca 30knop marschar gott samt bränslesnålt vid 20knop.Hade gjärna klämt på en 120-150hk.fyrtakt.Så en 50hk skulle jag inte köpa om jag vore du.Skulle tänka mej att en 80-100hk är idealet.Finns ju massor på Blocket.Kolla bara så alla servicar är gjorda,SKITNOGA DOM FÖRSTA 50TIMMARNA.Finns inget protokoll på genomförda första SERVICARNA.dÅ SKA DU INTE KÖPA EN SÅDAN MOTOR.Detta är AsamtO med oljebytena,följs inte detta till punkt och pricka,då sliter dom ner kamaxlarna oavsett om det står honda el yamaha el Zuzuki på motorkåpan.Jag skulle aldrig köpa en begagnad fyrtaktare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 12 Juni , 2008 Om man tittar på vilka motorer som brukar sitta på nya båtar så verkar 10 hk per 100 kg vara ett minimum. MEN du kan få väldigt stor skillnad beroende på vilken propeller du väljer, så med en svag motor kan du byta till lägre stigning och ändå komma upp i plan och hyfsad fart. Lägre stigning är som lägre växel på en cykel, då når lättare max varvtal och därmed motorns högsta effekt. Minst lika viktigt är hur platt botten är på båten, med en helt plan botten skulle du inte ha några problem alls att komma upp i planing och nå hög toppfart. Men en djup V-botten behöver nog fler än 50 hk... Normalt för nya båtar i denna storlek verkar vara mellan 16 och 20 grader (vinkel längst bak jämfört med ett vattenpass). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2to4stroke 0 Postad 12 Juni , 2008 Tackar för synpunkterna! Ja allmäna uppfattning är nog att 50 är för lite. Jag kommer med största sannolikhet klämma dit en 90hk 2-taktare i helgen. Ska iväg och provköra en begagnad yamaha imorgon, hoppas det visar sig under den snabbkontrollen och testkörning, som jag kan göra med min lekmanna-kunskap, om den är bra eller inte, tycker alltid det är nervöst som sjutton sånt här. Skulle vilja kolla slutväxeloljan, men den kan ju vara nybytt, vill gärna skruva loss propellern och snurra på axeln och se så inte blotta ögat kan se skevhet. Men då måste man ju ha med reservdelar, typ saxpinne och oljeskruvspackningar och grejer så man kan återställa igen... Om någon läser detta som är van vid köp kan skriva vad som är brukligt och vad som är för mycket kontroll så vore det skönt till en annan gång. Tack igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 12 Juni , 2008 Går aldeles utmärkt...ibland Jag har 50hk 4-takt på min och den väger in på 600 kg. Relativt vass botten, max-fart ca 28knop. Marsar 24-25 vid 4000 varv. Det tar tid att komma upp i plan om man är flera (4-5 pers), men annars tycker jag att det går bra. Skulle jag byta motor idag skulle det bli en starkare, men om det är svårt att hitta 70-90hk motorer som du tycker passar, så kör på en 50. Det räcker, men det blir inget över. Tyvärr.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JungmanJansson 0 Postad 13 Juni , 2008 Här har du en motor som kanske kan passa: http://www.blocket.se/vi/16772141.htm?ca=11_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser