Gå till innehåll
fredag 17 juli 2026
nicklas_lulea

Service & Köptips!

Rekommendera Poster

Hej alla glada!

Behöver lite tips & råd gällande en fråga som jag har. Är i färd med att köpa en båt med en utombordsmotor, en Mariner 80hk ifrån 1983. Motorn är enl. säljaren lite använd och dessvärre inte servad sedan 2003. Ifrån 2003 är den inte använd speciellt mycket och jag undrar nu om man törs köpa den? Både båt och motor är ifrån 1983 (Flipper 575). Det följer med en reservdelsmotor som enl. uppgift skall vara komplett så när inpå tändstift osv.

Vad skall jag tänka på när jag åker och kikar på båt motor? Båten ligger på land och vi skall testa motorn på land. Finns det några bra tips? Service på motorn måste göras oavsett och vad gör man då? Byter olja stift? Är lite halv-nybörjare och uppskattar alla förslag & tips. Köpeskillingen är 65000kr.. I båten finns det 2 x batterier, Värmare, vagn, osv... Känns det som ett bra köp? Kapellet skall enl. säljaren vara helt och ok. SÄkerligen 5-6år gammalt.

Tacksam för alla tips.

Mvh,

Nicklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena, jag har några tipps du kan kika efter iaf (Som jag blev blåst på) Skruv ut en tabell på hur man kollar årtalet på motorn, finns nån översättningstabell på nätet, men kan inte på rak arm komma på vart.. Känn på propellern så den inte glappar i höjdled, sidled, kolla skrovet undertill så det inte är nån spricka eller hål. Sedan vore det ju fördelaktigt att prova båten i sjön.. 60000 är lite väl mkt för att chansa om. Lycka till med båtköpet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Kolla att akterspegeln verkar frisk. På min flipper 570 så är den bytt av tidigare ägare pga fukt. Man kan tilta upp motorn och ta tag i växelhuset och prova att gunga och sviktar det mycket så är nog akterspegeln sur.

Impeller bör du nog byta pga att den är minst 5 år, antagligen äldre och därmed troligtvis uttorkad och skör.

Blev det ingen affär med 570:in du skrev om tidigare?

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

En motor ifrån 1983 så tar för det första ganska mycket bränsle. Det kan också vara risk för att det snart går hål på någon kylkanal i motorn, troligtvis topplocket. För det andra skall man inte torrköra en snurra på land för då bränner du garanterat upp gummi impellern för kylvattnet. Kräv att du skall testa den i vatten innan du köper den. Det finns också en annan risk med en så gammal motor och det är att vevaxeltätningen inte håller tätt och då börjar det tränga in vatten till det undre cylindern. Detta av egen erfarenhet ifrån flere motorer. Således rekomenderar jag dig att nästan räkna bort motorn ifrån priset. Andrahandsvärdet på en gammal snurra är inte högt. Kontrollera botten noga så den inte varit på grund och om hur ser reparationen ut. Oftast ser man på båten i övrigt hur den är skött. Är den ren och utan repor osv, hela och rena dynor, stolar osv samt att all befintlig utrustning fungerar så säger det en del. Sist och allra minst. Det är inte körtimmarna man skall stirra sig blind på då det gäller marinmotorer utan det är åldern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om detta. Provkör noga och testa som föreslagits här ovan. Räkna också med att motorn kommer rasa efter en vecka! En så pass gammal motor kan gå tio år till eller vara obrukbar imorgon.

Jämför gärna vad en motsvarande båt kostar med nyare motor så får du en referens till priset. Reservdelsmotorn kan kanske vara värd något om du är händig. Annars förmodligen ingenting.

Samma sak med batterierna. Ofta är de inte värda någonting och har de stått utan någon frekvent användning eller laddning sedan dess är de förmodligen helt förbrukade.

Vad gäller kapellet så skulle jag gissa att det är äldre än 5-6 år. Det skulle ju betyda att det var nyköpt när båten användes senast.

Värmaren behöver oftast också användas kontinuerligt för att fungera. Räkna med att renovering av värmaren kostar 1.000-3.000:-

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...