Vadensjo 0 Postad 9 Juni , 2008 Hallå jag undra om man kan gasa upp motoren med växel i. Det är en V8 med alpha one drev och propellern och brickerna är av ????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 10 Juni , 2008 Det är samma sak som att köra motorn i friläge, så det är inga problem. Tänk bara på att absolut inte köra drevet utan olja i eller utan kylvatten. Växlingen sker i underhuset, så hela överhusets axlar, lager m.m. roterar hela tiden som motorn är igång och utan kylvatten så bränner du impellern på ca en minut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vadensjo 0 Postad 10 Juni , 2008 Tack skall ner och prova senare!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vadensjo 0 Postad 11 Juni , 2008 Vill bara säga att det går bra som fan att att gasa med växlen i. Skulle bara utesluta vissa grejor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HasseN 0 Postad 12 Juni , 2008 och varva inte för mycket då hinnner inte kylvattnet med...i värsta fall = bränd impeller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 12 Juni , 2008 Det sista inlägget hängde av mig... kylvattnet hinner inte med....? Vad är skillnaden mellan att ligga still och susa fram i 30 knop för kylvattenintaget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 Juni , 2008 Ligger du i sjön med båten? I så fall får du räkna med ett litet övertryck på impelerpumpens sugsida när du susar fram i 30knop medan det inte finns när du inte kör båten. Ligger du på land har du antagligen en spolmuff. De flesta spolmuffar är anslutna till trädgårdslang och i sin tur till en vattenutkastare av normalt 1/2 diameter. detta innebär att det maximala flödet begränsas till ca 12-15l/min medans båt motorn kan behöva upp till en 60-100 l/min (V8) för att klara sin kylning. Detta innebär attsjökylvattnet kommer att bli för varmt med kokning av färskkylvattenkretsen som följd. Detta är altså obra. /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vadensjo 0 Postad 13 Juni , 2008 Okej det låter inte roligt. Jag provade ca 15 sek och gasa en gång till 5000 rpm så vi får hoppas att det klara sig ( båten liger i sjön ). Jag har problem för när jag kör så tappar båten sin driv kraft och börjar tjuta. Så nu tror jag att det är kopplingen mellen motor och drev Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser