paeron 0 Postad 9 Juni , 2008 Hej, Har under ett drygt år sneglat på att byta upp mig från Saga 20 till Saga 27. Tittar på 70-talare ev. tidig 80-talare. Vi är 2 vuxna och 2 barn (7&4) i familjen och jag har fått för mig att en 24a fotare blir för liten, vad anser ni? Kollat lite på Joda och Nidelvs 24or Ser på blocket att det finns hur många 27:or ute som helst, man undrar ju varför alla vill bli av med dem i år? I fjol fanns ju inte alls lika många på marknaden...Har det hänt ngt? Vad bör jag kolla på om jag åker och tittar på ett tänkbart köp?? Kan en Saga 27 marscha 8 knop? Toppa 12? Eller ligger alla på 5-7 med topp runt 8-10? Mvh/ Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 9 Juni , 2008 Hej! Jag bytte båt ifjol höst Hade en 23 fots snipa med likvärdigt utrymme som i joda 24 mfl.Kändes riktigt trång än fast vi bara är tre.Så ni behöver helt klart en större båt än så..Vi tittade bla. på Saga 27 för att få 2 ruffar men tyckte att planlösningen i båten gjorde att den kändes trång i själva sittbrunnen.Fastnade istället för en Maxim 26 som känns mycket större trots att den är en fot kortare.Prisläget är ungefär detsamma.Marchfart 7-8 knop, topp 10-11 knop med orginalmotor.. Lycka till med båtbytet!Senast ändrad av guzzlon | 09 juni 2008 | 20:12 Senast ändrad av guzzlon | 09 juni 2008 | 20:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 15 Juni , 2008 Jag fick precis samma intryck av Saga 27, nere i förruffen är det jättetrevligt men där sitter man ju aldrig. Sittbrunnen är dock mycket trång med höga kanter. Inte mysigt alls. Dessutom finns bara 3 riktiga platser runt bordet. Jag fastnade också för Maxim som är mycket rymligare, en Nimbus 26 är ett likvärdigt alternativ. Dock saknar den mittkabinen vilket ju även Saga:n gör. Dessutom tycker jag att det är trevligt att ha en riktig dubbelsäng i akterruffen, men det är väl en smaksak. Kankse kan vara bra med ett visst avstånd till tanten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser