Gå till innehåll
tisdag 30 december 2025
kalleman

OMC 5.7 som tappar varvtal efter ca 10 minuter...

Rekommendera Poster

Jag har renoverat toppar, nya stift, kablar, ventillyftare, bytt till brytarlöst, testat komp och ställt tändning. Motorn startar fint, och när den är kall, så går den superfint i ca 10 minuter. Sedan tappar den varvtal, och bluddrar mer och mer, ner till bara 700 varv... Det lustiga är att om jag trycker på Powertilten, så kommer krämen tillbaka! Detta måste väl vara ett strömfel eller? Generatorn levererar för mycket eller för lite ström? Ngt relä? Bensinpump? Är det någon som vet så vore jag evigt tacksam!

Kalleman Göteborg. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla jordflätan till motorblocket - det låter som ett jordfel.

Om du inte hade fått motorn att gå bra när du använder trim/tilt så hade jag gissat på ett bränsleproblem (bränslefilter, bränslepump, tankluftning, flottör om det är en förgasarmotor). Kolla även tändningen hela tiden som motorn går så att det inte är något mystiskt tändningsfel som gör att tändförställningen blir åt skogen efter en stund. Skulle t ex kunna vara knacksensor, pulsgivaren i fördelaren eller liknande. Tändspolar är även kända för att vara värmekänsliga om dom är dåliga.

Du skriver inte vad det är för motor eller om det är förgasare eller insprutning, men om det är en förgasarmotor så kolla så att inte choken är halvstängd.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack som tusan Patrik! Bra och uttömmande, skall bocka av dom imorron och gå till botten med detta,

Hoppas jag kan vara till hjälp någon gång, 

Soliga hälsningar, Kalle i GBG

(inte så van vid detta forums upplägg, därav mina två postningar etc.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...