swanbay 0 Postad 21 Maj , 2004 Funderar på att skaffa en Flipper 620 och ta den på trailer efter bilen och på så sätt smidigt kunna utforska våra kuster och skärgårdar. Har någon tips på lämplig trailer? Har någon en uppfattning om en ungefärlig totalvikt på ett sådant ekipage? //Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BE Postad 22 Maj , 2004 Hej, Bara båten väger ca 800 kg. Sen tillkommer vikten för motor och batteri, bårtåt 200 kg om du skall ha 90-115 hk 4-takt, lite mindre om du väljer 2-takt. Så har du lite bensin i tanken, en del tillbehör (ankare, osv osv). Det drar lätt iväg, jag gissar att du landar på totalvikt på mellan 1100 - 1200 kg för båt motor batteri(er) bensin tillbehör. Du bör alltså ha en trailer som kan lasta i trakten av den vikten. Bålstasläpet REG 1350 klarar 1030 kg last så den blir nog för liten (har en REG 1350 själv). Nästa snäpp är deras REG 1500 som klarar last på 1130 kg, deras REG 1600 klarar en last på 1200 kg. Vad har du för bil och vad får du dra på B-körkort enl registreringsbesviset? Har du E-körkort bör det inte vara nåt problem att dra en större trailer med lämplig personbil. Själv drar jag mitt ekipage REG 1350 (totalvikt) som består av båt (Yamarin 5820), motor 115 hk 4-takt, batteri, full tank och lite grejer i båten. Med B-kort och Volvo V70. Funkar fint om inte rampen är för brant, då är det lite problem att komma iväg vid upptagning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst nisse Postad 23 Maj , 2004 Man får se upp med vilket släp man väljer. Ex. man får t.ex. inte dra ens ett tomt släp som klarar 2500 kg efter en bil som bara får dra 1700 kg. Vill man använda detta släp måste det registrringsbesiktigas för en lägre vikt. Då måste släpet modifieras så att det inte klarar mer än 1700 kg. Jag tror att reglerna utformats så att polisen inte skall behöva väga ekipaget. Man lägger ihop bilens maximala totalvikt med släpets maximala totalvikt. Sedan spelar det ingen roll om släpet är tomt eller om bilen inte är lastad och man sitter ensam i. Hela ekipaget väger kanske bara 2000 kg, men man torskar ändå på 3500 kg gränsen om man bra har B-kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Per Idberg Postad 25 Augusti , 2005 Magnus, Jag har den kombination du talar om. Mitt släp har totvikt 1300 kg. Släpet väger 350 kg, båten 700 tom och motorn 110 kg(115 hk). Det fungerar alldeles utmärkt men man är antagligen precis på gränsen till övervikt men det räcker ju att vara exakt på för att man ska klara sig. När det gäller övervikt så tror jag inte att husvagnar och båtsläp är så intressanta för polisen. Skulle man börja väga alla husvagnar så är det säkert en 2-siffrig procent som väger för mycket. Jag ska förresten sälja mitt ekipage i höst. Hälsningar Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser