Gå till innehåll
söndag 05 oktober 2025
Malmo_Yamaha

PROTESTERA MOT HÖGA BENSINPRISER

Rekommendera Poster

Frågan är vad vi vanliga svensons kan göra åt det, antagligen ingetingRynkar och det stör mig så jäkla mycketSkrikandes grrrrr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja,

1. Tillgång och efterfrågan.

2. Skatter och avgifter.

Den lilla brasklappen som du lägger in efter punkt två har inget med faktorerna att göra.

Det totala skattetrycket sätts efter hur mycket pengar man vill ha in, så långt håller jag med. Men hur högt skatten sätts på varje enskilt område påverkas av vilken styrningseffekt man vill ha, så jag anser att du har fel i din poäng.

Skatten på bensin i Sverige är enligt DN inte ens särskilt hög med Europeiska mått mätt, http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=774273, klicka på faktarutan. Inte heller priserna för kunden, visserligen ligger vi i det övre spannet, men vi har gott sällskap: http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=14758, http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=772043, det hänger väl ungefär ihop med vilken moms man har i de olika länderna.

Eftersom prishöjningen just nu beror på priset på råolja i världen, oavsett orsak, drabbas i stort sett alla länder lika, så det torde inte påverka vår sysselsättning så värst mycket mer än någon annans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd mindre bensin/diesel. Köp färre/mindre/snålare fordon. Använd alternativa bränslen/fordon när det är möjligt. Så svårt är det nog inte när allt kommer omkring om viljan finns. Själva priset är nog inte mycket att göra åt. Det är fler som vill ha oljan idag än förr, och det kommer inte att bli bättre.

Haken är väl att de flesta vill göra något åt det utan att själva behöva ändra på något. Det blir nog svårt. Man kan ju försöka påverka sina politiker att sänka bensinskatten, men det är nog avsevärt svårare än att ändra sina egna vanor och kommer förmodligen att ätas upp av oljepriset med tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm ja här har vi nog en som inte riktigt har alla hästrarna i hagen så att säga.. Givetvis så har staten monopol vad d gäller skatt även på elsidan och om d nu skulle bli så att bensinnen blir så dyr att alla köper elbilar och elbåtar. Ja du kan ju tänka dej själv påföljedrna av detta blir givetvis en extra hög energiskatt som använd för att kompensera förlusten av skatten på drivmedel.. Elpriserna är redan i dagensläge rättså höga, och blir d så att alla ska börja åka elbil ja då kommer dessa priser att rasa ihöjden.

Bensinslukandemonster? Jag kör en bil som drar en halvliter diesel milen. Men jag tycker fortfarande att ett pris på nästan 15kr litern för dieseln är jävligt högt och något som får mej att protestera. Soppan till båten skiter ja i eftersom den är närmast försummbar i sammanhanget.. Snart lönar d sig ju inte för många att arbeta dom kör ju upp lönen i bränsle på väg till o från jobbet. Alla kan inte åka buss o tåg till jobbet så är d bara och vill vi ha en stabil arbetsmarknad här i sverige så får miljöfjanteriet stryka på foten och politikerna ändra åsikt. D går inte att skatta och straffa sej till ett fungernade samhälle... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Årjängsberättelsen var en liknelse, Rövarn. Tyckte det var ganska klart vad jag var ute efter. Men det är klart; saknar man förmåga att se sambandet mellan det lokala och det globala så förstår man inte vitsen med min berättelse. Årjäng är således Sverige, ett litet land som jag av flera skäl anser måste dra sitt strå till stacken för att minska den globala miljöförstöringen. Vi har bara en jord, Rövarn.

TunganHÖJ BENSINPRISET!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ju en bra liknelse...? Det är nog inte bara jag som saknar förmågor här, vissa verkar sakna långt viktigare dito...

Din liknelse hade kunnat fungera om den såg ut såhär: En enskild Årgänsbo stövlade in på skattekontoret och sade: Vi kan sänka skatten i Sveriges största kommuner för jag ensam är villig att betala dubbel skatt!
Reaktionerna hade förmodligen blivit desamma som i din lilla berättelse.

Visst ska vi dra vårt strå till stacken vad gäller den globala miljön, men då måste det ju vara åtgärder som ger någon verkan! Sänker vi vår bränslekonsumtion genom att endast höja skattesatsen i Sverge kommer den sänkta mängden att konsumeras någon annanstans, så länge inte hela världen är med på samma tåg.

OK, ponera nu att vi höjer Sveriges bränslepriser till det dubbla som föreslagits, ska vi lägga ner vår inhemska transportsektor då, eller tror Du våra Svenska chaufförer är villiga att sänka sina löner såpass att Deras arbetsgivare fortfarande kan vara med och konkurrera om uppdragen? Redan idag sker en fjärdedel av alla transporter inom Sverige med företag från låglöneländer! Lägre lön för ett högre besinpris i miljöns namn, det borde väl chaufförerna gå med på i solidaritetens namn, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillgång, prisutveckling och miljön från förbränning av fossila bränslen är givetvis riktigt knepiga problem och lilla Sverige kan inte avvika från resten av världen utan stora nackdelar för oss. Helt klart. Californien verkar vara ett lysande undantag dock men deras ekonomi är ju betydligt större än Sveriges. Katalysator och nu Zero emission vehicles kvoter på biltillverkare är fantastiska initiativ. Mera.

Bozzeman tycker jag har ett verkligen interesant förslag. Sätt skatt by nybilsförsäljning baserat på bränsleförbrukning. Noll-skatt vid 0.5l/mil blandand körning. Öka linjärt till 100tkr för 1.0l/mil och därefter linjärt till 300tkr för 1.5l/mil. Om t.ex. hela EU införde ett sådant system skulle det få fart på bil tillverkarna. Skatten kan gå till forskning som kan ge EU ett försprång när dagen information-samhälle blivit ett energi-samhälle.

Johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis!

Kärnfrågan måste attackeras på bred front! Hur gärna vi än vill annat, så är inte Sverige ensamt mer än en lilleplutt! Ett enat Europa med nämda förslag kan vara en riktigt bra lösning för att få fart på både bränslesnåla fordon med nuvarande teknik och för utvecklingen av alternativen, bra mycket bättre än ett höjt bränslepris i Sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra, Rövarn!

Jag förordar verkligen också gemensamma europeiska alternativ.

Beträffande bränslepriserna så menar jag dock fortfarande att en prishöjning skulle innebära att alternativ blir intressantare för fordonstillverkare och konsumenter. Kanske speciellt för den tungare transportsektorn, där det ju finns stora möjligheter att konvertera till el redan idag. Det skulle vara intressant att veta var brytpunkten går, d v s hur högt bensinpriset måste vara för att det lönar sig att gå över till elfordon i den tunga trafiken. Eller tågtransport. Eller kustnära båttransporter med el- sol- och vindalternativ.

Tyvärr är väl inte den svenska bilbranschen den som kommer att gå i bräschen för miljövänligare transporter. T. ex. Volvo har ju gått åt rakt motsatt håll de senaste åren. Det är synd, Rövarn, för i de länder som ligger i framkanten av en sån utveckling kommer många nya jobb att skapas. Det gäller att tänka lite utanför ramarna. Inget är statiskt. Speciellt inte arbetsmarknaden.

Är man ute efter att bevara både explosionsmotorn och jobben som hör samman med den så vill man konservera teknik ,politik och ekonomi som hör 1800-talet till. En teknik, politik och ekonomi som hotar vår själva överlevnad. Det är vad som står på spel, inte att Rövarn och vi andra ska få nöjesköra för en billig penning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra, Brodur, att Du äntligen fattar, allt är inte antingen svart eller vitt!

Tyvärr är väl inte den svenska bilbranschen den som kommer att gå i bräschen för miljövänligare transporter. Förresten, vilken är den Svenska bilbranschen? Hur stort inflytande har Sverige i bilbranschen och vilka möjligheter ges de Svenska cheferna och teknikerna i de bolag som fortfarande tillverkar (monterar) bilar i Sverige att påverka?
Jadu, Brodur, att T. ex. Volvo har ju gått åt rakt motsatt håll de senaste åren kanske beror just på att det inte längre är speciellt Svenskt. Visst är det synd, Brodur, att Svenska bolag antingen flyttar eller säljs till utlandet, undrar vad det kan bero på? Är kanske inte företagsklimatet i Sverige vad det borde vara? Isåfall är det synd, Brodur, för hade de tidigare Svenska biltillverkarna fortfarande varit Svenska kanske utvecklingen hade sett helt annorlunda ut!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är till att vara företagare, ser jag. ;-)

Du skriver som en gammal kampanjannons från 80-talet.

Att den svenska bilindustrin blivit uppköpt av större företag har inget att göra med den svenska företagspolitiken, utan om omstruktureringar i dessa multinationella bolag. Man kan ju jämföra med varven och nu flygbolagen. Bara de stora fiskarna överlever i bilindustrin och de stora äter de små, precis som fiskarna i Hjälmarn. Det finns mycket forskning på det området och jag har läst en del av den. Dessutom är det väl få bolag som fått så mycket stöd av den svenska staten som SAAB och Volvo.

Men det finns väl fortfarande en hel del kunnande på området i Svedala, så låt oss hoppas att några anställda eller f.d. anställda i industrin börjar snickra på miljövänliga lösningar på transportområdet.

Jag är övertygad om att el och sol är framtiden, både vad gäller båtar och bilar.Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är svårt för bilföretag att sätta nya normer.

Om kunden vill ha en V:8a så får tillverkaren finna sig i att leverera sådana om de ska sälja bilar. Om tillverkaren ändå tar fram en bensinsnål 3-cylindrig hybridbil och kunden inte vill ha en sådan så får biltillverkaren problem.

Precis samma som när du ska grilla flintastek till helgens grillfest. Kommer du till handlaren och han då säger att flintastek har jag slutat med. Numera har jag bara sojaprotein biffar. De går inte grilla utan tillagas mer miljövänligt i en stekpanna på låg värme.

Du går givetvis aldrig dit mer utan går till någon som kan sälja dig en flintastek.

Det är kunden som sätter nivån inte tillverkaren.

Hur många XC90 tror du Volvo skulle sålt i USA med en liten 4-cylindrig motor på 100hk?

Jo de skulle säkert sålt ett par till några tidningar som plåtat dem och sedan haft dem på förstasidan som årets idiotiskaste biltillverkare.

Nu skulle det ju aldrig hända då Ford hade stoppat det långt före det blivit verklighet. 

(XC90 levereras en del med V8:a i till amerikanska marknaden, gissa varför)

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brodur:
Det är till att vara företagare, ser jag. 8.gif

Knappast! Det enda företag jag har är att komma upp på mornarna och det är ett jä_la företag... Tyvärr hade jag fel i mitt förra inlägg, Du verkar ha svårt att se annat är just bara svart eller vitt!

Att den svenska bilindustrin blivit uppköpt av större företag har inget att göra med den svenska företagspolitiken, utan om omstruktureringar i dessa multinationella bolag.
Ursäkta mig, men måste inte ett mindre företag först bli uppköpt innan det kan ingå i en omstrukturering i ett multinationellt företag? Först får ett framgångsrikt företag multinationella ögon på sig, därefter överväger det framgångsrika företaget för och nackdelar med att bli uppköpta, t.ex. företagsklimat mm., sen om de blir uppköpta ingår de i de omstruktureringar i de multinationella företaget. De kan ju knappast bli omstrukturerade av ett multinationellt företag innan de köpts upp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om kunden vill ha en V:8a så får tillverkaren finna sig i att leverera sådana om de ska sälja bilar.

Om kunden vill ha en V8 motor i sin bil men inte kan köpa den hus någån tilvärkare då får han det som finns, en 2.0 liters surranGlad, så det är tillverkarna som är de riktiga miljöbovar då de tänker bara på sina pengar......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är brukaren som är ansvarig.

Köp man en kniv och skär halsen av någon kan man knappast beskylla tillverkaren för mord

Mer om miljö

Hummer renare än Toyota Prius

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article45967.ece

Senast så kunde vi läsa om att en hund släpper ut lika mycket växthusgaser som en bil.

(inte själva hunden utan för tillverkning av hundmaten)

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp man en kniv och skär halsen av någon kan man knappast beskylla tillverkaren för mord

Om det var lika många knivmord på gatan som bilar med motorer större  än tex 2.0liters ,då tror jag att man skulle tillverka knivar i plast eller med mindre längd Cool, detsamma gäller skjutvapen, varför vi alla kan inte ha en AK47 under sängen, det är brukaren som dödar, inte vapen eller tillverkare hehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

En intressant sak stod i Metro idag, bilen börjar bli en klassfråga?

18–30-åringar som äger personbil i trafik

1990: 690 290
2007: 306 717
mars 2008: 264 837

18–24-åringar som har körkort

1988: 78 %
2000: 57,8%
2007: 55,7%

http://www.metro.se/se/article/2008/06/02/07/2542-65/index.xml

/Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt som drivs med bensin och har med bekvämligheten att göra kommer eller är redan en lyxfråga........ Eller kanske de som är mellan 18-30 har blivit mer miljömedvetna hehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är så roligt att åka båt, så jag tankar och ser glad ut...

När bensinen börjar närma sig 35Kr/liter kan jag börja fundera på att byta ut min 30-fots motorbåt med bensin till en mindre bränslesnålare båt.

Trevlig sommar! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är så roligt att åka båt, så jag tankar och ser glad ut...

När bensinen börjar närma sig 35Kr/liter kan jag börja fundera på att byta ut min 30-fots motorbåt med bensin till en mindre bränslesnålare båt.

Det är inte konstigt att staten kan rövkn... oss alla när det finns sånna som du, hoppas på att ingen fr regeringen eller miljöpartiet läser din inlägg.....

MVH från en som är solidarisk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alt 1: Fortsätta göda Araber, Texascowboys och Abrahamovich samt några Norrmänn

Alt 2. Komma ifrån oljeberoendet genom att själv välja transportsätt, uppvärmning och dylikt, det behövs lite tuffare lagar worldwide men jag tror tyvärr inte vi får med oss asiaterna, vi har ju skitat ner i alla år så varför ska dom inte få göra samma sak, nä det bästa är att som konsument välja icke olje alternativen, det är en marknadsekonomi när den är som bäst......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...