Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
T_M_C

Hjälp! Dävertar på en Maxim......

Rekommendera Poster

Hej alla!

Vi skall sätta på dävertar på vår Maxim och har funderat på denna:

 

Byggplast

...som verkar mycket rejälare än de klena som Hjertmans säljer.

Dessutom finns ju ett vinkelfäste också som Sea Sea säljer som ger fler montagealternativ, kanske behövs till vår båtmodell?

Så min fråga är hur sätter man lättast/bäst på en Maxim?

Normalt skall ju dävertar sitta på en horisoneltt yta och det har vi ju bara ute vid skarndäck eftersom vår akterruff är dragen maximalt akteröver. Men då blir det ju både väldigt tight mellan knap och dävert samt väldigt brett mellan dävertarna eftersom dom hamna så långt isär (det blir väl ca c/c 270 cm) och vår gummibåt är 240...

Men om man använder vinkelfästet (som jag aldrig lyckades klippa in bild på här trots femtielva försök...) ovan så kan man ju sätta dävertarna även på en vertikal yta som akterspegeln och det går ju då att sätta dom så långt isär man tycker är lämpligt, men hamnar hela dävert/gummibåtspaketet för lågt då?

Alla tips/erfarenheter och ev. bilder/idéer mottages med varm tacksamhet!

Hälsar

T_M_C



Senast ändrad av T_M_C | 15 maj 2008 | 14:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det verkar som en utmärkt ide att ha dom på akterspegeln.

Då kommer dom ju bort från båten.

Nu är det ju svårt att veta hur dävertarna ser ut, men det kan väl inte göra något om gummit hänger lågt.

Om man nu inte ska ut i tropiska stormar.

 

Sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för rådet, tror också att det blir bäst om de nu inte leder till att gummibåten hamnar lågt och att det ser kocko ut - men jag hoppas att någon med en Maxim kan bidra med lite modellspecifik erfarenhet för jag förstår att det kan vara svårt att råda när man har goda råd baserade på en helt annan båtmodell.

Hälsar

T_M_C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi har dävertaar på våran båt som ser ut som dom som du tänker köpa.

Sitter med vinklar på det sneda på akter kabinen.

Skulle rekomendera att göra egna och sätta dom på skandäck.

Skall n i ha motoren på jollen???

post-23793-1394235474,0351_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ja, tanken var ju att ha motorn på gummibåten, dessa dävertarna skall ju klara 150 kg så det bör ju gå - hade nu kanske någon annan mer förståndig åsikt jag inte tänkt på? Tyvärr ser man inte så mycket på din bild, men jag blir nyfiken på hur era sitter monterade! Hälsar T_M_C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ha dävertar när det går lika bra att släpa gummibåten? för man tappar ingen fart att ha en jolle på släp om man har en md21:a i båten. Jag har en liten styrpulpet (Forbina bambina) och den är lite trögare att släpa men jag tappar bara 0.2 knop....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror mest på dålig erfarenhet sedan tidigare att backa med jolle på släp i hamn och vid det tillfället var det båt med rak axel och vad jag förstår är ju S-drev inte direkt bättre på att backa med...

 

Hälsar

T_M_C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu har du en båt som svänger framåt 360 grader Skrattande o då behöver man ingen styrning bakåt......Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Att ha jollen släpande kan man ju ha om man vill men att trixa i en gäst hamn vecka 30 om man slipper hålla koll på jollen är att föredra.

Finns dom som har ett separat motorfäste för utombordaren på badbryggan.

Jag vi ska bygga egna dävertar med fästen ute på skandäk.

Våran jolle kommer upp ovanför gummilisten.

Nackdelen kanske i största laget på gummi båt 3m med 15hk motor.

Se till att ha stora rostfria plåtar på i sidan som tar upp belastningen från dävertarna blir stora på frestningar när man går i grov sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...men ni har ju redan dävertar monterade; hur menar du nu att ni skall bygga? Är ni inte nöjda med dem ni har då?

Aha, det är mha vikten på utombordaren du menar att man bör ha den demonterad när jollen hänger i dävertarna i kombination med sjögång och påfrestningar?

Hälsar

T_M_C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ser intressant ut - vad skall du ha för dom?

Vad satt dom på för båt och hur förstärkte du på insidan så att belastningen inte blev för stor för skarndäck/akterspegel?

Hälsar

T_M_C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev Sea Seas dävertar med akterspegelsfästen som jag sedan konstruerade fästvinklar/plattor till eftersom de skall sitta på rufftakets 45 gr lutande aktersida och inte på akterspegeln. Första monterades klart igår och den andra lär nog komma på ikväll. Ser ut att bli guuuld!

Sedan är frågan vad man skall ha för block etc - är ju ingen seglare precis så vilken typ av block, antal, storlek etc man skall ha och hur dom skall sitta är grekiska för mig...

 

Hälsar

T_M_C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

- Gammal tråd...

Sitter just nu med exakt samma fundering som du gjorde 2007. Kom fram till att denna dävert ser bra ut och det ska hänga en 2,9 m jolle med aktersnurra på en Maxim 26.

Har du bild på din guldlösningGlad - tips?

/T 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vinter ska jag köra igång med ett nytt projekt på Maximen.

Det blir en ny Badbrygga i plast med stuvfack för brassestolar, grill, gärna ett för en motorsåg också Cool.På styrbordsidan blir det en box för ankarspel.

Det blir fästen i badbrygga och i jollens akterspegel så att man bara behöver tippa upp den så att säga på akterspegeln,motorn får jag hänga av förstås...

Överkanten blir som ett scarndäck strax under gummilisten.

Kommer att bygga stomme i plyfa och sen plasta in allting..

Tur att man har hela vintern på sig....

Vad tros??/andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej - KIKADE PÅ DIN BÅT!

Vildare planer än jag hade.

Kommer att skaffa nytt kapell - Får man fråga av vem och när du köpt ditt stora kapell!?

Måste fixa lite före kapellbytet då jag idag hänger upp jollen över akterspegeln. 

Funderade på att montera snap-davits, ta bort ankarbox (koppla bort ankarspel), montera motorfäste och skaffa ankarband, men tänkte om.

Tänker nog skaffa dävertar iställer slipper allt annat mek det drar med sig.

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare! Har köpt kapellet av Eliassons segel å kapell i Göteborg suveräna att ha å göra med och grym passform.Bakre delen är delbar dvs främre dragkedjan i dörrengår hela vägen över.Det gör det väldigt snabbt å enkelt att fälla ber kapellet en del framåt som på det lilla orginalkapellet och en del bakåt.Oftast så fäller vi bara ner bakre delen,då får man kvar ett litet soltak över matbordet det syns i allafall lite på den här bilden hur det ser ut, vi ligger lite till höger..Fotot tagit i Bönhamn Högakusten.

Detta var andra säsongen med kapellet,köpte det i dec-07

Illern som huserar här på MG har också likadant kapell,det var han som tipsade mig.Kolla hans fotoalbum med..

Klokt att ha kvar ankar spelet,själv är jag skitless på att stå å dra i ankarlinan..

Tycker även att dävertar är rätt fulaFoten men det är ju min helt personliga uppfattning..

Lycka till/

andreas



Senast ändrad av guzzlon | 20 september 2009 | 20:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tamg;

Det blev riktigt bra när det väl var monterat!

Jag har ingen bra bild just nu, men det kan jag nog fixa. Det som jag kom fram till under planeringen av hur dävertar bäst monteras på Maxim är att inte ha för stort avstånd mellan dom. Först funderade jag på att sätta dom precis akter om knaparna på skarndäck. På så vis skulle jag ju slippa vinkelfästena. Men eftersom jag tycker det ser märkligt ut med en gummibåt som är längre än båten är bred i aktern så börjar det bli på gränsen ifall man går över 270 cm på Maximen. Med den längden på strävar linorna i vinkel in mot fästpunkterna i en gummibåten och det för med sig att gummibåten gungar mycket mer i sidled när man går i minsta sidsjö och den hävningen är inte så kul att ha. Med tätare montage av dävertarna, så att dom sitter så att linorna kan gå rakt ner till gummibåtens fästpunkter så minimeras hävningen i sidled.

Vinkelfästena behövs normalt för att montera dessa dävertar på en akterspegel, men jag vände de upp och ner och kunde på så vis sätta dävertarna på den ca 45 grader sluttande bakre delen av akterruffens överbyggnad. Då behövs adapterplattor jag lät tillverka för att få bra fästpunkter. Sedan satte jag lika stora rostfria plattor på insidan av ruffen med samma area som dävertens anliggningsyta. Allt är monterat med M10 och låsmuttrar.

I upp till 7-8 m/s går det bra att ha gummibåt med i vårt fall en 3,5 hk motor monterad. Blåser det mer så är det bra mycket bättre att ha motorn på sitt motorfäste som vi har i akterpulpiten.

Vi får upp gummibåten bra i höjd, så att den hänger lite ovanför det steg i plast som sitter överst på Maximens badstege. Sedan har vi alltid våra kulfendrar på akterspegeln vid gång och det fungerar riktigt bra att dom ligger mellan gummibåt och akterspegel för då ligger ingenting och skaver heller.

Det enda som är lite cirkusövning är när man skall gå upp och ner för badstegen med utombordaren i ena handen - vår är ju bara på 3,5 hk men det är tillräckligt tungt ändå. Sedan när vi byter till 4-takt (6-8 hk) kommer det bli ett motorfäste på badplattformen. Det lär ju krävas om inte annat av att vi byter till stora kapellet och då blir det ju en platskonflikt mellan kapellet i bakkant och utombordare på pulpiten där uppe.

Att dävertarna ser och är kraftiga är ju bra, dock märkte vi att eftersom dom ser så kraftiga ut tror folk att det är toppen att hålla och dra i dom när dom skall lägga till och dom tål det nog, men det blir en herrans hävstångskraft som skall tas upp av ifästningspunkterna... så man var nog lite ilsk ett par gånger i somras när folk inte lyssnade när man sa att dom inte skulle hänga i dävertarna...

Andreas, det låter intressant med badbryggan, skall bli kul att följa!

I vårt fall har vi satt grillen (gasol) fast monterad på pulpiten där bak. Det har ju blivit mer och mer förbud att grilla i hamnar och det anordnas grillplatsen man hänvisas till. Men lite kul har det faktiskt varit när vi använt vår i båten, som är fast montage och lika säker som gasolspisen i båten... flera båtgrannar har ju gått och klagat till hamnkapten som kommit och inspekterat men vid varje tillfälle har det resulterat i samma kommentar; -Det där är ju en korrekt gasolinstallation, det är ju ingen fara - ser ju himla käckt ut!.

T_M_C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...