Gå till innehåll
lördag 25 juli 2026
Jeppen

Spricka i drevet

Rekommendera Poster

Har precis upptäckt att jag har en spricka i drevet (Yamaha 40 HK), sprickan löper längs propelleraxeln ca 5 cm lång. Har inte märkt att den funkar sämre än innan jag upptäckte det. Kan man bara svetsa ihop det igen eller vad ska man göra? Finns det någon i GBG som gör såna svetsningar till bra pris?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar gå fint att svetsa ihop. Se till så att inget hamnat snett bara, tänker altså så att sprickan inte har förskjutit godset på något vis så lagerinfästningar till axeln eller liknande hamnat snett (e la inte så stor chans men kankse värt att tänka på). Sitter det fast utan glapp och snurrar rakt o lätt som det ska så är det nog lugnt.

Anledningen till sprickan är ju även den värd att ta upp. Låter ju som en frostsprängning under vintern på grund av vatten i drevet. Kollat och bytt drevoljan, vatten i den? Kan vara någon packbox eller packning som läcker in lite vatten vilket även det kan vara idé att fixa isf.

Gällande svetsning i Gbg så vet jag inget men leta efter någon mekanisk verkstad eller industri. De brukar fixa sånt där för snudd på kaffepengar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...