Gå till innehåll
söndag 25 maj 2025
BMoon

Amerikansk och europeisk instrumentstandard

Rekommendera Poster

Köpte på mig ett knippe instrumtent (värme, olja, bränsle mm) på Ebay i vintras. Insrumenten är ju köpa från USA och graderade i F och C så så långt stämmer ju allt.

Nu när jag kommit till att börja koppla ihop dem så verkar ju inget stämma riktigt med de givare jag har. Efter en liten googling så erkar det ju vara så att de är lite olika standarder i Europa och USA (olika motståndsområden). Standard kort o gott i USA och VDO-standard i Europa.

Tänkte bara höra om någon kan bekräfta at det är på detta viset?!
Antar det blir till att köpa givare från USA, är la ingen större utgift men ändå...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte ens säker på att det finns en standard, utan att varje fabrikat har egna värden på motståndet i givaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

• Amerikansk standard visar tex fuel(E-F) 
  • Europastandard visar tex tank(tom=vit ring. Full svart ring)
  • Amerikansk standard visar tex Oil (0-Psi)
  • Eruopastandard visar tex Olja(0-Bar)                                                    

Om du har Amerikansk standard och använder europeiska givare kommer mätarna att gå baklänges och vice versa. Givare finns i sverige med amerikansk standard, något dyrare då. Svar på din fråga:VDO är inte en måttstock för europeisk standard.

Det enda som skiljer är att svensk med usa är att vi mäter från full till tom, och dom från tom till full.

Något rörigt skrivet kanske? Det bjuder jag på.

/Mattias 

post-17259-1394235465,6132_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aningen rörigt ja... Men tror jag fattade det hela iaf.

Vart kan man hitta de amerikanska givarna i Sverige, bara kikat över internethandlarna lite och där verkade det dåligt tyckte jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir nog till att köpa från usa om du vill komma billigast undan.

Frakt till Sverige för komplett givarsats borde ligga på runt 45 dollar och givarna i  sig ligger inte på mer än en 5 dollar för temp. Oljetryck ca 15 dollar och tankgivaren ca 40 dollar. Trimgivaren är usa standard.

Mvh/Mattias

post-17259-1394235472,5584_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...