Catmandu 0 Postad 6 Maj , 2008 Hej! Jag har en Furlex på min nya båt och vet sen tidagare att den ska smörjas med fett på vissa ställen. Förra ägaren hade tydligen inte smörjt den alls..hua! Men den snurrar fortfarande runt.. Till förra båtens rulle hade jag ett fett som följde med när man köpte rullen. Men det hittar jag inte nu. Jag har ett fett som jag använde på förra båtens packbox till propelleraxeln, ett blått fett. Kan jag använda det eller måste jag köpa ett speciellt Furlexfett? Kanske något annat fett som går bra? Någon som vet?? /Cat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 6 Maj , 2008 Jag har blivit tipsad, av besiktningsmannen Ronald Rybbe, om att använda kedjeolja till motorsågar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 6 Maj , 2008 Hej! Jag brukar använda teflonfett eller lithiumfett på sprayflaska (Bilbuttricks har). Det tränger in bra när man sprayar och hårdnar efter en stund, så det spolas inte bort så lätt som olja. Furlexen innehåller ju i princip bara kullager, så det är inga stora hemligheter. Glöm inte bort att även smörja svirveln i toppen, den kärvar annars med resultat att seglet kan bli svårt eller omöjligt att rulla in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 7 Maj , 2008 Ta inte så mycket fett. Det blir fula svarta fläckar på däck när det kommer ner. Seg olja kan nog funka. Eller det specialfett som finns eller ett som inte är för löst så det kan slaska iväg.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Catmandu 0 Postad 7 Maj , 2008 Tack för alla svar! /Cat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 3 Postad 8 Maj , 2008 Och framför allt, spola Furlex-rullen ordentligt med sötvatten efter varje seglats, fra. om det stänkt saltvatten upp över förstäven. Saltavlagringar är inte bra för rullens inre delar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser