Gå till innehåll
måndag 12 januari 2026
Catmandu

Smörja Furlex-rullen

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Furlex på min nya båt och vet sen tidagare att den ska smörjas med fett på vissa ställen. Förra ägaren hade tydligen inte smörjt den alls..hua! Men den snurrar fortfarande runt..

Till förra båtens rulle hade jag ett fett som följde med när man köpte rullen. Men det hittar jag inte nu. Jag har ett fett som jag använde på förra båtens packbox till propelleraxeln, ett blått fett. Kan jag använda det eller måste jag köpa ett speciellt Furlexfett? Kanske något annat fett som går bra?

Någon som vet??

/Cat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har blivit tipsad, av besiktningsmannen Ronald Rybbe, om att använda kedjeolja till motorsågar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag brukar använda teflonfett eller lithiumfett på sprayflaska (Bilbuttricks har). Det tränger in bra när man sprayar och hårdnar efter en stund, så det spolas inte bort så lätt som olja. Furlexen innehåller ju i princip bara kullager, så det är inga stora hemligheter. Glöm inte bort att även smörja svirveln i toppen, den kärvar annars med resultat att seglet kan bli svårt eller omöjligt att rulla in. Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta inte så mycket fett. Det blir fula svarta fläckar på däck när det kommer ner. Seg olja kan nog funka. Eller det specialfett som finns eller ett som inte är för löst så det kan slaska iväg..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och framför allt, spola Furlex-rullen ordentligt med sötvatten efter varje seglats, fra. om det stänkt saltvatten upp över förstäven. Saltavlagringar är inte bra för rullens inre delar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...