Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
doppingen

Självläns i motorbrunnen

Rekommendera Poster

Har en Flipper 630 med utombordare. I motorbrunnen sitter en rund självlänsventil med en liten gummiflärp som ska hålla tätt från sjösidan.

Nu verkar denna konstruktion ha gett upp (guimmit i flärpen har stelnat) och ny måste införskaffas - men var? Hur hittar men en sådan pryttel?

/Hål i båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behövs det öht? På min Bella 561 finns inget gummi alls. Bara ett hål rakt igenom. Vattnet rinner ju då ut när båten planar ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller delvis med dig. Gummi fläppen är väl inte tät utan är väl bara till för att hindra vatten att komma in när man backar och skall väl bara stänga till så att stora mängder inte skall komma in.

Vet inte hur din befintliga backventil ser ut men Plastimo har en som kanske skulle passa. Den sitter normalt i ett kitt med slang etc men kan användas enskilt också.

Kolla på länken http://www.plastimo.com/catalogue/7/11000001.html

Den finns i krom och vit plast. Kan kanske fungera.

per



Senast ändrad av oceanis | 06 maj 2008 | 11:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med, den har nog svårt att hålla tätt även i nyskick.

På min båt är det en extradjup balja i brunnen framför motorn för motorfästet, i denna står det alltid vatten och till sist växer det alger i den. Är det en vanlig konstruktion?  Eftersom baljan är något djupare än utanförliggande vattennivå så är det svårt att tömma den. En tanke jag hade var att om man planar ut så ligger den ovan vatten och borde då kunna tömmas.

Flipper har kanske konstruerat den första inbyggda sumpen - för att hålla sin nyfångade fisk färsk?

 

/Funderande....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...