Gå till innehåll
tisdag 03 juni 2025
Philos

Tipps/lösning på styrning av extramotor,, Verado som huvudmotor...

Rekommendera Poster

Well, vet att det finns fler trådar ang styrning av hjälpmotor / trollingmotor sedan förut. Och att det går att lösa med stag från huvudmotor som enkel lösning på detta problem i normalfall.

Men nu vädjar jag till alla kluriga och påhittiga båt-kollegor, ang mitt nya I-lands problem Glad på en bra lösning för detta.

Problemet som är det,,, Att Mercury Verado har  elektrohydraulisk styrning och reglage. Och därmed separat servopump för styrning som endast fungerar då Verado motorn är i drift. Styr därför ej med ratt-styrningen då motorn är avslagen. Så därför fungerar ju ej dessa vanliga lösningar för mig.

Vill ju inte gärna ha extra teleflex reglage eller annan hydraul för extra-motor, och därmed två rattarTungan hehehe , eller att behöva ha stora motorn på tomgång, då man vill välja att köra lilla snål-motorn.

Kan det finnas ngn typ av styrcylinder med enklare reglage (knappar/brytare), som ej är tok-dyr och tar massa plats. Eller ngn enkel autopilot för rorkult med manuell styrning via joystick eller brytare som jag ej känner till. Eller övrig fiffig lösning som ngn kan hitta på eller föreslå.

Mycket tacksam för förslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...