Gå till innehåll
fredag 02 maj 2025
Gäst Erik

Bränsleförbrukning hos vattenskotrar?

Rekommendera Poster

Gäst Erik

Är det verkligen så att vattenskotrar är bensinsnålare än båtar? Vad drar en vattenskoter i marchfart respektive vid en timmes körning med vattenskidåkare bakom? Någon som vet? Är de nya fyrtaktarna bränslesnålare? Många frågor när bensinpriset skenar! MVH Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte någon erfarenhet alls av vattenskotrar men klart att dem är bränslesnålare...dem är mycket lättare än vanliga båtar och har inte lika mycket vattenkontakt som båtar. Nya fyrtaktare borde rimligtvis vara snålare...jämförelsen är då om man jämför en vattenskoter och en båt med samma motoreffekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Magnus Lord

Jag har erfarenhet av både 2-takts som 4-takts vattenskotrar, men jag har inte mätt bensinförbrukningen. Enligt min båthandlare skiljer sig bensinförbrukningen sig ungefärså att när en 4-taktare drar en liter bensin så drar 2-taktaren 1,6 liter. Men hur det sen är med vattenskotern vet jag inte, men jag vet att vattenskotern knappt ligger i vattnet när man kör. Skotern planar ju mycket lätt, ligger i princip aldrig och segar i halvplanande läge vilket drar mycket bensin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...