Gå till innehåll
fredag 27 juni 2025
fluffe

Båtvård

Rekommendera Poster

Hej allesammans!

Snart kan jag hämta min nya båt. Det skall bli fruktansvärt kul.
Men...Jag har några funderingar:

1. Vilken typ av behandling BEHÖVS inför säsongen? (vax poler osv)
2. Vilken typ av behandling är BRA att göra inför stundande säsong.

Jag vet att det finns en uppsjö av olika vaxer mm, och jag vill inte ha en tråd där alla talar för sitt märke av vax och hur bra DET verkligen är, om ni förstår vad jag menar. Däremot  vill jag ha tips på hur jag bäst vårdar min nya motorbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Förutsatt att du inte behöver bottenmåla så behöver du inte behandla båten alls första säsongen på en splitterny båt, tycker jag. Köpte själv en ny Yamarin 5820/58BR 2003 och första sommaren gjorde jag ingenting åt det yttre. På hösten gjorde jag ren botten och övrigt.

På en ny båt finns nog en del släppmedel kvar sen tillverkningen av skrovet så du kan nog tvätta av båten med nåt milt båtrengöringsmedel och vatten.

Men det skadar knappast med vaxning/sealer på båten en sväng innan du lägger den i sjön. Blir lite mindre att göra rent i höst om inte annat. Jag brukar lägga på ett lager vax även på motorn utvändigt.

Unvik vax på halkytor.

Frontrutan kan du lägga på medel som de har på MC visir så att vatten avvisas. Rain X

tror jag ett medel heter som jag använt en del på min båt på frontrutan.

Vilka medel du kan använda får du bedöma själv men jag har bra erfarenhet av Turtles båtvax och övriga sortiment för båtvård. Förra året provade jag TCNano och det funka bra det också.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 02 april 2008 | 23:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag har köpt en 2008 bella 621 dc.

Även jag har funderat på vilket wax osv man ska ha .NU har jag efter många telesamtal bestämt mej för att använda Lahegas 2 komponents lackförsegling -lahega brightguard no 37 a samt 37 b.

Inte den billigaste lösningen kanske, för bägge flaskorna ca 780 kr men jag nog tror att resultatet blir kanon.Bäst blir det med en polermaskin då med helst dubbla trissor.Titta på.

du kan även behandla för hand.

Senast ändrad av bodpat | 06 april 2008 | 16:15

Senast ändrad av bodpat | 06 april 2008 | 16:16

Senast ändrad av bodpat | 06 april 2008 | 16:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...