Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Capitano

Överlevnadsdräkt...

Rekommendera Poster


Jag tänkte investera lite i min egen säkerhet och skaffa ett gäng överlevnadsfräkter till båten, är det någon som har koll på viktiga saker att tänka på i val av produkt, vilket märke är bäst osv ? De skall användas i medelhavet, men skall ändå vara riktigt rejäla...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med överlevnadsdräkt? Flytoverall, eller äkta överlevnadsdräkt = TORRDRÄKT.

//bebr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror jag menar torrdräkt, dvs något man tar på innan man kliver i livflotten... en flytdräkt är inte vattentät eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En torrdräkt används när vattnet är kallt och man förväntas ligga länge i vattnet.

En flytoverall är en isolerad våtdräkt där vattnet sakta sipprar in och värms av kroppstempen, sedan klarar man en viss tid i vattnet beronde på vattentemp.

//bebr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja ok, det var en bra sida tack.. det jag söker är en överlevnadsdräkt, av torrdräktsmodellen... vet du något man skall tänka på vid val av märke osv, eller är dom likvärdiga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En flytoverall, även om den är av det billigare och enklare slaget blir alldeles för varm att ha på sig i Medelhavet.

Vi använder Fladens modell ombord och den funkar mellan oktober och maj i hemmavatten och möjligen någon riktigt grisig sommarnatt till havs i Östersjön.

Annars svimmar man av värmen!

 

När vi seglade på Medelhavet från februari till maj för ett par år sedan tog vi inte fram våra flytoveraller en enda gång. Detta var ju vinter/vår. Och jag antar du skall vara där på sommaren?

 

Vilken funktionär du ute efter egentligen? Värme på däck, värme i vattnet och/eller flythjälp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för ditt svar...
jag skall ha dom ombord i nödsyfte endast, det är en motorbåt så blir det kallt så går man in..\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ /> dvs när allt går åt helvete å båtens sjunker och man går i livflotten, dvs för att hålla sig varm i livflotten, vid en överlevnadsituation... då borde en torrdräkt vara bäst eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


För användning i nödsituation långt ute till havs rekomenderar jag Fladens TK-007SE-U, den kostar dock 4990 kr /st.

Den dräkten kan man inte vistas i ombord under längre tid, (blir rena bastun).

Om man behöver en overall att bära under färd rekomenderar jag en tunnare flytoverall exv.

Sundridge Lightweight, kostar bara ca:1000 kr.

Jag har provat båda ovanstående vid yrkesfiske.

Mvh. //bebr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En avgörande fråga är - vilken årstid handlar detta om?

Om vi pratar Medelhav och sommarhalvåret skulle jag i alla fall inte bekymra mig nämnvärt för kylan i flotten. Inte om den har isolerad botten och man kan ju alltid peta in en massa värmefiltar av folie.

Har man bara fått iväg ett meddelande (EPIRB?) lär man inte behöva bli liggande särskilt länge i Medelhavet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det blir nog något i stil med Fladen TK-007SE-U, men kommer köpa där nere så får se vilka märken som finns...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är under sommarhalvåret, men även om vattnet e varmt osv så känns det bättre att ta i åt rätt håll, visst vi har epirb, men är det säkert att den funkar, kommer flotten att slå runt å vi faller i vattnet, blir vi där i tre dagar osv osv... blir nog ett par av överlevnadsdräkter, hellre svettas i livflotten än att frysa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kroppen utsätts för hypotermi snabbare än vad man tror, så en överlevnadsdräkt är ett bra alternativ. Medelhavet är inte allt för kallt men under vintertid när det kanske är 18 grader i vattnet är det absolut en risk att ligga i utan en dräkt.

 

Om du vill ha rejäla grejer köp en dräkt som är godkänd av SOLAS, det är sådana dräkter som används av handelsflottan. Dessa skall man klara 6 timmar i noll-gradigt vatten med. Riktigt bra grejer, känns väldigt skönt att bada i en sådan kan jag lova.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dräkt som klarar nollgradigt vatten blir fullständigt oandvändbar i en flotte sommartid i Medelhavet.

Att ha något som håller värmen är bra, men det måste vara något som är anpassat till de verkliga förhållandena, inte skjuta mygg med kanon.

Han talar faktiskt om Medelhavet sommartid. Då kan man räkna med vattentemperaturer uppåt 25 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...