Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
la-cocotte

gelcoat/nanoteknik

Rekommendera Poster

Hej! Jag har alltid tvättat-polerat och vaxat gelcoaten i nämnd ordning med handelns vanliga produkter(är lite skeptisk till allt-i-ett medlen, tror på att avlägsna skiten först innan vaxet ska på), men såg nyligen en flaska som hette TCnano Gelcoatförsegling (och just det: ett allt-i-ett medel). Bl a såg produkten ut att innehålla silicon. Enligt båthandlaren fantastiskt bra. Vad jag undrar är: har någon använt detta och var det bra? Mig veterligen är silicon bannlyst på plastbåtar? Kan man återgå till gamla polish/vax produkter efter nano behandling om man vill och hur miljövänligt/hälsovådligt är det? Om man i framtiden önskar byta dekortape mot nya eller målade, fungerar det?

Tacksam för svar.

Åke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag blev erbjuden att prova TCnano av en kille på båtklubben när jag höll på på med polering förra våren. Vet inte vad det innehåller, men de flesta alltiettvaxer innehåller silicon.

Enligt honom skulle den lilla flaskan räcka till hela min båt.

Han strök ut  lite grann på däck och polerade efter en stund,det blev inte riktigt bra då la han på lite till och polerade igen. . det här blir lika blankt som dina fribord är sa han.

Det var bara det att friborden hade jag inte gjort ännu.

Jag jämförde ytan han gjorde med resterande, det blir bättre med riktig polering med rubbing och vax. Jag kan rekommendera Lahega powercut rubbing och Lahega hårdvax.

 

MVH Andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Det här med polering/vax är som att välja pizza: det finns för mycket. En djungel.\Laughing\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...