Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Roger-jo

Flaggregler

Rekommendera Poster

Hei!

Hvor finner jeg de Svenske flaggregler?

 

Finnes det?

 

MVH

roger

 

Senast ändrad av Roger-jo | 30 mars 2008 | 17:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lik denne?



« Julmorgon…

Mitt musikår 2006 »


Allmänna flaggregler


Ett nytt år kan innebära mycket. Ut med det gamla och in med det nya. Ett exempel på att jag känt av att ett nytt år är på intåg är de kalendrar jag fått den senaste veckan. En, i bokform, fick jag av min moster och en i sätta-upp-på-väggen-form av Tomaskyrkan (en kyrka jag har utanför fönstret här hemma). Snällt…! Den i bokform funderar jag t.o.m. på att börja använda på riktigt då det slår mig, mer och mer, hur glömsk jag kan vara och till vilken otrolig hjälp den skulle kunna bli då. Roade mig nån kväll med att bläddra igenom den. Fastnade på en sida med helgdagar och ”allmänna flaggregler” varpå den trotsiga glöden och det bubblande skrattet började vakna till liv inuti mig:
Tiden 1 mars – 31 oktober hissas flaggan kl 8.00, under övrig del av året kl 9.00. Den nedhalas vid solens nedgång, dock senast kl 21.00. De angivna tidpunkterna är att betrakta som riktlinjer för enskilda personer och civila företag, d v s frihet råder att hissa och/eller nedhala flaggan, när man så önskar, dock bör den lämpligen ej vara hissad under mörker. Vid dödsfall hissas flaggan på halv stång döds- och begravningsdagarna. Då hissas flaggan först i topp, varefter den nedhalas antingen omedelbart eller på ovan angiven tid.
Jaha!? Ja, det var inte lite att hålla reda på. Otroligt lustigt och intressant. Vem är det som suttit och präntat ihop dedär reglerna..? Det framgick liksom inte i den annars så ordningsamma och noggranna texten. Tänk om man, från tiden 1 mars – 31 oktober, (av ren stöddighet eller någon annan anledning) inte vill hissa upp sin flagga kl 8.00.? Man kanske t.ex. är morgonpigg och vill ha det gjort ännu tidigare? Eller tvärtom; man kanske har svårt att komma upp och ta sig ut till sin flaggstång till den bestämda tiden. Och tänk om man inte hunnit hem till kl 21.00. då den ska halas ner igen?
\<ahttp://ninis.files.wordpress.com/2006/12/flagganitopp.jpg?w=315&h=243\ border=\0\ />Så till det viktigaste av allt: vad händer om man bryter mot dessa riktlinjer? Brakar hela världen samman då? För vem/vilka? För hela nationen Sverige? Ska man skämmas och dra för gardinerna? Blir folk arga och ledsna på en? Varför bör den ”lämpligen ej vara hissad under mörker” (finns det nån därute som vet varför så förklara gärna för mig, jag vill verkligen veta)? Det kanske finns människor som är som mest aktiva i sitt liv just under natten. Varför ska de inte lämpligen få ha sin flagga i topp då?
Så många funderingar. Ska folk behöva gå till sängs med en hel hope frågor, som de inte fått svar på, innan de somnar? Ja, det var i alla fall vad jag blev tvungen till. Men det gladde mig ändå att den (vem det nu än är) som bestämt dessa riktlinjer i alla fall var så generös att han/hon anser att: ”frihet råder att hissa och/eller nedhala flaggan, när man så önskar”. Trevligt att frihet råder! Det tycker jag vi ska vara tacksamma för och nöjda med.


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...