Gå till innehåll
fredag 10 maj 2024
Geta

Byta innombordare till utombordare?

Rekommendera Poster

Hej!

Finns det erfarenhet bland MotorbåtsSnackarna av att riva bort V8:an, montera på bracket och snurra på en 24 fotare?

V8:an gammal och törstig utan powertrim.

 

blåfrusna hälsningar

Geta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du tänkt dig för utombordare?

 

V8?

Yamaha F350? Dyr...

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att inte tala om skillnaden på prislappen i försäkring mellan en inombordare och en utombordare, den är gigantisk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har iaf. gort det, föra våren det var mycket jobb men colt när det var klart

bytte ut b20 inomborder till utombordare 225Hk på min 21 fots folkparca

 

det jobbigaste  var att plasta om och förstärka hela akterspegeln för att den skulle hålla för vikten.

/MVH Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänk mej 225 hp snurra men vet ej om det räcker att kompensera en 220 hp besinV8.

Skillnad i försäkringspremier måste jag ta reda på hur det är här i Finland, tack för det tipset.

Mae 222 har du flera bilder?

 

vårvarma hälsningar

Geta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara lite vanskligt, är båten tillverkad för en inombordare så finns även det med stabilitet att räkna in. Du kanske borde kolla med tillverkaren och höra vad de tycker om ett sådant ingrepp ?

 

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kunna tänka mig att göra precis tvärtom, bygga om en utombordare till inombordare. Då kanske skulle man kunna sova lugnare på nätterna - i Stockholmstrakten stjäls nya utombordare på löpande band, medan kustbevakningen mäter längden på gäddorna i stället för att jaga motortjuvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du något telnummer som jag kan ringa för att få tag på en billig snurra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan bara inte vara värt besvär och pengar att konvertera en båt på detta sätt, låter helt vansinnigt i mina öron, sälj det du har och köp rätt från början, kan man verkligen försäkra en sådan båt över huvud taget?? Lyd ett råd .... tänk om! Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ologiskt projekt med avseende på kostnad och arbete men, men om du ändå vill göra det så skall du slipa bort allt trä på akterspegeln mellan stringers balkarna(motorbalkarna)

plasta igen drevhålet, skruva fast en vaxad plåt på utsidan och jobba inifrån först gelcoat sedan matta tills du fått upp tjockleken.

Såga till en 45mm tätlimmad marinplywood, limma fast denna med polyester limmassa på insidan, sedan laminerar du allt med tre lager 600g matta och målar med topocoat.

Nu tar du bort plåten och fixar utsidan snygg, våtslip vax mm.

Köp en bracket och skruva dit och montera din utombordare på bracketen.

 

jag hade nog lagt pengarna på en ny v8:a med drev eftersom den är betydligt billigare än en utombordare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Här är en bild till från min båt.

man behöver ju inte göra så snyggt på utsidan när man plastar igen hålet för det området där revet suttit täckts av bracketen,

jag el pungt svetsade  min bracket i gammla fyrkants rör jag hittade i skogen ,

så jag fick till konstruktionen , 

jag fick ändra flera gånger innan jag vart nöjd , sedan svetsade en polare ihop allt seriöst

och jag satte gammla tak plåtar på på sidorna.

 sedan lämnade jag in den på varmförzinkning och sedan målade utan på , 

 

tanken var att jag skulle kunna lägga i ankaret i lådan som bildades, 

och ev vatten skulle jag pumpa ur med en pump och en autmatisk flotör

men det kom in för mycket vatten så jag satte en trä skiva över hålet

jag ska nog fylla lådan med frigkolit i år.

 

plastningen av akterspegen var det jobbigaste ,

jag var första gångs plastare och gjorde av med ca 40 liter plast,borde npg bara behövt 20liter

 

motrerade 1 m långa stag längs båt botten så akterspegen blev förstärkt

och knän mot sidorna.

 

akterspegen var bara ca 1 cm tjock innan och nu är den ca 8 cm på det tunnaste stället .

 

var det gäller fart så finns det en annan här på maringuiden som har monterat in en V8 inomborder 2xxHk i sin folkparca.

läs hur fort den gick går jag tror det var 30-35 , min gick iaf 40,3 Knop.

/Lycka till ,

 

 

post-9688-1394235407,9617_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, vad det gäller försäkringar är läget följande i Finland/Åland. Min 220 hp bensin innombordare i en 24 fots båt kostar 524 euro per år. Ändrar jag till en 250 hp utombordare vill försäkringsbolaget ha 540 euro per år. Nästan ingen skillnad alltså.

Vad yrar ni om i Sverige?

Är det så stor skillnad som nån här vill göra gällande rekomenderar jag er att försäkra i Alandiabolagen på Åland. De säljer försäkringar även i Sverige.

Vad kostar en motsvarande helförsäkring i Sverige?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökrings bolgaen är ju som vanligt helt knäppa och o vettiga

 

jag ringde massor av bolag och dom flesta fick räkna i flera dagar och kom med förslag på mellan 15-50 tusen per år eller ville inte försäkra alls.  min båt, folkparca 22mmed 225Hk suzsuki 2t.

sen ringde jag svenska sjö som föreslog 2500kr per år.

 

som vanligt fattar jag ingeting av hur försäkringsbolag räknar men det är helt klart att

det är ingen exakt vetenskap vad man får för förskring när man bygger om sin båt.

 

/Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2500 SEK är ca 270 euro; då har du ju en förmånligare försäkring än vad jag kan få.

En annan sak, tänker jag rätt när jag tror att en fördel med detta bracketsystem som vi pratar om är att man kan tilta upp motorn i princip så att propellern nätt och jämt ligger i vattnet och motorn fortfarande tar kylvatten förstås vid körning i grunda vatten, i motsatts till tiltbara drev som inte kan tiltas så många grader att det ger någon nämnvärd effekt på djupgåendet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp det är en fördel , jag räknade fel på några cm när jag byggde bracketen

så jag kan inte lyfta up propellern ur vattnet men väl så den hamnar i skydd över botten på båten.

 

man vill ju också ha motorn så nära akterspegeln som möjligt med tanke på vikt fördelningen.

 

jag har både trimplan och power trim att leka med , men jag har kommit på att jag måste packa tung packning fram för att kompensera för motorn längst bak på bracketen. 

 

sen är det ju coolt att ha en båt som inte är som alla andras ut.

 det tog mig ungefär 1,5 månad att fixa , på lite kvällar och helger.

 

 

/MVH Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte bygga en bracket typ Uttern 7000, så har man plats för gasoltub - ankarbox och för en extra hjälp / trollingmotor.

 

Samtidigt blir det hela stabilare om man bygger den bredare över akterspegeln.

 

fördelen med bracket jämnfört med drev måste vara stor om man ser till det utrymmet som motorn tar inne i båten, med bracket har ni fritt ända till akterspegeln.

 

Mvh. Inge A

post-15969-1394235409,8834_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det stämmer bra att v8:an tar en hel del plats, men platsen blir svår att utnyttja till annat än lastutrymme på en båt som ursprungligen är byggd för innombordare, eller ett sjuj*vla ombyggdnasarbete i aktern, skott innredning etc. så med det som referens så tycker jag att det verkar ologiskt att bygga om till utombordare, jag ser för många fördelar med innombordare, möjlighet till sötvattenkylning, gångvärme, obegränsad laddning (nästan iom generatorbytesmöjlighet), A/C möjlighet, servopumpar etc. då tycker jag att det verkar mera logiskt att lägga slantarna på ett trim/tiltbart drev och behålla v8:an eventuellt byta motorn mot en insprutad eller konvertera nuvarande till insprutning med eftermarknadsprut typ halltech, nira, MS, VEMS etc. v8:an tar soppa, men det gör även en 225:a utombordare, ska det vara gratis att ta sig fram på vattnet så är det segel eller åror som gäller.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips kolla upp lite andra försäkringsbolag, jag gick igenom fem stycken.

Prisskillnader billigaste 124e dyrast 524e alla täcker samma saker!

Försäkringsbolagen prissätter precis som dom vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...