Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Crona

Målning av två komp! tips?

Rekommendera Poster

Jag skall slipa ner och måla om sidorna på min maxi. Den tidigare ägaren har målat med någon en komp färg som börjat släppa. Så jag tror att det blir lättast att slipa bort den gamla färgen och lägga på 2 komp färg. Vad tror ni? några tips? Hur får jag tag på rätt nyans?

post-15276-1394235404,8847_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns inte säkert men jag har för mig att man inte kan lacka över 1 komp med 2 komp eller så var det tvärt om\Sealed\

men International har en bra hemsida där det står bra tips.

 

 

Om det är så att det inte går så låter jobbigt att ändra till 2 comp för då måste du få bort ( ALL ) gammal 1 komp annars släpper 2 kompfärgen igen tyvär...jag hade slipat å målat om med 1 komp igen är ju även enklare att bättra skador på 1 komp..

 

jag målade själv min i 2 komp men det var direkt på gammal geacote

Nyansen fixar dom oftast lätt på båtfirman som säljer färgen.

 

i bland mina inlägg kan du läsa om min målning (gropar i grundfärgen) heter rubriken

så behöver du inte göra mina misstag å se till att få bort all gammal silicone

 

Lycka till

 

Denne

post-28619-1394235404,9575_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen Denna,

 

Är kanske ett rätt stort jobb att slipa ner all 1 komp. Jag kanske ska slipa och bättra på med en komp. Ska ju ändå köpa en nyare och större båt till nästa säsong. Och det ser ju inte så hemskt ut ändå. Jag tätade rutorna förra säsongen och maskeringstejpen drog med sig en del av 1 komp. färgen då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok jag tror även ev köpare oxå hellre ser att den är målad med samma typ av färg hela tiden så det inte kommer överaskningar senare

 

Denne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att kolla om man kan måla över den gamla färgen med 2-komp är att ta en trasa, blöta den i 2-komp-förtunning och låta den ligga emot den gamla färgen ett par timmar. Blir det inga blåsor eller andra effekter funkar övermålningen.

 

Men klart, sitter inte den gamla färgen ordentligt är det lika bra att ta bort den och göra om underarbetet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...