Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
jonped18

Mercury 90 optimax / vattenavskiljare

Rekommendera Poster


Hej!

I veckan var jag och provkörde en båt som jag köpt på en marina.

När vi testkörde började ett fellarm ljuda efter ett tag, och kom och gick sedan lite eftersom (motorn gick dock som vanligt).

 

Idag ringde säljaren och sa att motorkillarna fixat det och att larmet berodde på att det funnits vatten i bensintanken, vilket de nu rengjort och testkört utan att få larm (endast på tomgång med olika motorvarv).

De säger att motorn endast ger i från sig larm när:

1. oljan börjar ta slut

2. motorn bli överhettad

3. när motorn får för lite bränsle.

Någon som vet om det stämmer med endast dessa 3 fel-larm?

 

Båt/motor är ett år gamla och båten har legat uppe på land sept-10 mars vilket han säger berott på att det blivit kondens i tanken.

Motor är en Mercury 90hk Optimax saltwater.

 

Jag har dock aldrig varit med om detta tidigare på mina tidigare motorer, möjligen för att de är äldre och dessa nya maskiner kanske är känsligare?!

 

Funderar dock nu på att installer en vattenavskljare mellan tank och motor då båten kommer användas året runt.

Var finner jag ett sådant och som är lämpligt för min utombordare och bensintank?

 

I övrigt återstår och se om det var det som var problemet för fellarmet när båten skall köras 2½h ner till Göteborg i veckan...

 

Mvh/ Jonas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

I min bok står det så här..

 

1. Låg oljenivå                             : 4 tonsignaler varannan minut

2. Vatten i bränslet                       : 4 tonsignaler varannan minut

3. Kylsystemproblem                    :kontinuerligt

4. Oljenivån är kritiskt låg             :kontinuerligt

5. Oljepumpsfel                           :kontinuerligt

6. Motorn övervarvar                    :kontinuerligt

7. Givare utanför området             :kontinuerligt

8. Motorn kör kall vid lågt varvtal   :kontinuerligt

 

Så 8 st blev det..

 

Jag har installerat volvo pentas vattenavskiljare och det funkar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tilläga att larmet för vatten i bränslet aktiveras då det har samlats för mycket vatten i bränslefilterkammaren, det kan man tömma genom att dra bort andraändan av slangen som kommer från flitret.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Låter som att de kan ha fixat bränsletanken iaf, får hoppas att de även tömt bränslefilterkammaren... motorkillarna borde ha tänkt på även kammaren tycker man jue.

De har endast testkört båten på tomgång och med olika varvtal utan några problem, inte ute på sjön varpå den kanske bara ger larm om vattnet nu börjar skvalpa runt i kammaren?!

Återstår och se i morgon när jag skall hämta den - får köra runt en stund i närheten innan färden mot GBG påbörjas :)

 

 

//Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

verkar å andra sidan vara enkelt att tömma själv.

Enl beskrivning hos Mercury tar man bara bort slangen från höger sidan och öppnar dräneringsskruven och tömmer ur innehållet.

Är det bara vatten den kommer tömma eller är det all inpumpad bensin också, varpå man måste pumpa in nytt bränsle efter tömmningen??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en optimax 90 hk från 2006. Har tänkt installera extra vattenavskiljare nu under våren. Det är rätt bra att ha vad jag har förstått det.

 

Enlgit min erfarenhet så samlas inte direkt något vatten i bränslefilterkammaren utan det är bara smuts och bensin som står där!

 

De större optimaxen, dvs 135 Hk och däröver har vattenfilter som standard men det gäller ej de mindre motorerna.

 

/Freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...