Gå till innehåll
tisdag 13 januari 2026
535GT

2 taktsolja, skillnad marin - skoter

Rekommendera Poster

Tänkte kolla om någon kunde upplysa om skillnaden mellan tvåtaktsolja till båtar kontra skotrar. Jag gissar att skoteroljan är köldbeständig, men skulle den fungera i en båtmotor utan problem? Marinolja lär ju bli för tjock till en skoter och det är ju heller inget alternativ. Däremot borde skoterolja fungera till en båtmotor, men jag tänkte kolla läget med forumgurusarna. Anledningen att jag undrar är för att skoteroljan är så grymt mycket billigare om man köper de dyrare kvalitets-märkena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika tvåtaktsolja har olika arbetstemperaturer. Det finns en risk att skoteroljan smörjer för dåligt i en båtmotor. Dessutom kan det vara på sin plats att köpa biologiskt nedbrytbar olja till båtmotorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå. Tänker inte börja köra på skoterolja, men jag var lite lur på varför båtoljan är så bissart mycket dyrare. Finns förmodligen både fler oljor och båtar, jämfört med skotrar, så utbudet borde ju inte bli dyrare för båtolja, men det är väl som allt som finns till båtar. Tillbehören är absurdt dyra i vissa fall. Behövde köpa nya rostfria nitar till några kapelllås. Gick in på lokala båtaffären och kollade på påsen med fem st rostfria popnitar. 25 spänn!!!??? Jag tänkte att det måste står fel, men nej. Satte mig i bilen och åkte förbi Jula. Tittade på påsen med 100 st rostfria nitar. 89 spänn!!!??? Jag tänkte att det måste stå fel, men nej.
Summa summarum, som jag efter båtägandekommit fram till, är jag aldrig köper tillbehör på båtbutiken. Det är helt sjukt vilka priser de har på nästan allt som står båttillbehör på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båttillbehör är ibland oförskämt dyra, men kolla att det är samma kvalité på de olika nitarna. Rostfritt är inte alltid det samma som någon annan menar med rostfritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...