Talent_Youth 0 Postad 5 Maj , 2004 Något som nu pockar inför båtsommaren är ju bensin elendet. Till juni tror jag att bensinen kommer att kosta runt 10.50:- Och till det lite olja.. hua. Jag undrar lite varför inte staten satsar på Akrylat bensin, som tydligen skall vara miljövänligare osv, detta främst till båtägare. Bensinen skulle kunna säljas till reducerat pris på sjön så skulle man ju göra naturen en tjänst.. (som 2 takts ägare).. Någon som vet om det är negativt att köra båtmotorer på Akrylat? Hälsningar //TY Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle Postad 6 Maj , 2004 Anledningen till att den är dyrare är helt enkelt för den har samma punktskatt som vanlig bensin, men är dyrare att framställa. Som vanligt i Sverige så är det så att man talar mycket om miljö och så. Men när det väl kommer till kritan så måste Ringholm ha in varenda skattekrona han kan och då så blir det ingen skattelättnad på mer miljövänliga alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Talent_Youth 0 Postad 7 Maj , 2004 Hmmm, man kan kanske säga Girigheten bedrar visheten. Jag skulle absolut välja Acrylat om den var billigare, den måste vara billigare för jag tänker inte åka till speciella mackar för att köpa den om kostnaden är mer per liter än vanlig bensin... Dock använder jag miljövänlig tvåtaktsolja.. Så man försöker iallafall. Men att köpa en 4 takts motor för 60 tusen känns lite väl drastiskt, då man kanske bara har 50-60 körtimmar per sommar.. Men vi får se.. //TY Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fiskarn Postad 8 Maj , 2004 Hej! Jag köpte en 4 litersdunk med acrylatbensin´på Statoil till min motorsåg för några dagar sen. Det kostade mig 97Skr! När jag sa att jag tyckte det var dyrt sa expediten Nä det tycker inte jag, jag är inte så priskänslig. Undrar hur priskänslig man blir som båtägare när man har en tank på 120 liter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Å Postad 10 Maj , 2004 Tjena grabbar, akrylat skulle inte jag våga köra på, det skall man måla huset med. Alkylatbensin går däremot utmärkt att hälla i tanken, synd bara att den kära staten skattat ihjäl det miljövänliga alternativet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Talent_Youth 0 Postad 10 Maj , 2004 Haha, ok. Jag tar på mig denna blunder! Skall aldrig glömma bort att det heter Alkylatbensin! (Den här påpekelsen sved lite! :-) ) Synd att miljöpartiet som i övrigt brukar yla om allt inte ylar i denna frågan, snacka om att hjälpa miljön om dom kunde få ner priset på Alkylatbensin till låt oss säga 8 kr litern... Skall skicka dem ett brev efter detta inlägg är klart och fråga dem varför inte staten kan släppa lite på skatten när det gäller Alkylatbensin, den skall man enl. vad jag har förstått ändå ej använda i bilar... (fabrikens motorgaranti gäller ej längre..).. Törs man anta att denna paroll gäller generellt för bensin: profiten ökar skiten.. Och att staten till varje pris skall ha in skattepengarna? //TY Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 387 Postad 11 Maj , 2004 Har förståt att en av anledningarna till att man inte vill reducera priset på Acrylatbensin är den begränsade tillgången som gör att om den var billigare skulle inte bensinen räcka! Acrylatbensinen görs på en restprodukt från bensintillverkning, om jag inte minns helt fel, så det är inte bara att tillverka mer - det blir så mycket som det blir helt enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst bimsen Postad 18 Maj , 2004 Har någon provat att köra på E85 (etanol) Det är ju också miljövänligare och ryker inte. För ej konverterade motorer har jag hört att det utan vidare ska kunna köras på 25-40% E85 blandat i den vanliga soppan. Obs. man måste använda en speciell 2-t olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lod Postad 11 Juli , 2004 När det gäller skatten, så är den ju reducerad sedan våren 03 och alkylatbensinen på OK/Q8 kostar idag 10:60/l från pump. Dock är det tyvärr glest mellan mackarna som har det i pump. /Lod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aryan 0 Postad 12 Januari , 2005 Det borde gå jättebra att köra båtmotorn på etanol (E85) precis som det går bra att köra bilar på E85, det är inte bara mycket miljövänligare, avgaserna lucktar mycket mindre illa. Jag tror det skulle kunna vara det idealiska båtbränsle: Det bidrar inte till växthuseffekten. Alccohol är inte lika farligt för ytvatten som bensin om det bli nån spill för det bryts snabbt ner i naturen. Dessutom sotar det inte och löser det effektivt upp evt kondensvatten i bränslesystemet. Förbränningen är något svalare (inga blyersättningsmedel behövs i gamla motorer) och man kan få ut en högre effekt ur motorn met E85. Den enda förändringen man måste göra är att se till att motorn får ca 30% mera soppa, t ex genom att byta ut munstycken. Eftersom bränslet koster mindre blir det något billigare att köra på ethanol. För tvåtaktmotorer är det viktigt att oljan blandar sig bra med E85. Det finns några 2-T oljor som gör det. För mera info http://www.etanol.nu och http://www.etanol.nu/forum MvH Aryan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser