oktest 0 Postad 7 Februari , 2008 Ohoj Är det möjligen någon som vet om Bellona båtarna är uppmärkta med årtal o tillv nr någonstans på båten!? Köpte en Bellona 23 förra säsongen med segelnr 133, och det skulle va roligt att veta tillverknings år på farkosten. Bellona tillv i 173 ex mellan 1976-1980 enligt uppgift. Är det så enkelt som att dela båtarna som producerades med antal år, och anta att den är tillv 1979? Eller finns det någon märkning ombord? Hälsn Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leis 0 Postad 9 Februari , 2008 Hej Mats. Grattis till din Bellona. Jag köpte i september 07 också en som har just 173 i segelnummer. Den är tillverkad 1980 i Norrtälje men såld av Wänlunds 82 som sista båt i konkursboet. Den lev. i hammarbyhamnen Stockholm. Det har tillverkats en del hemmabyggen efter1980 också då formarna fanns kvar. Bl.a en bekant till mig gjorde en 82 här i Bergshamra/Norrtälje.. Det förklarar att en del säger att dom har årsmodeller efter 80.Jag ska kolla med honom om det fanns någon märkning på båtarna. Leffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oktest 0 Postad 9 Februari , 2008 Hejsan LeffeHyggligt av dig, man tycker juh att det borde vara uppmärkt någonstans. Men jag har inte kunnat hitta någon märkning på flytetyget. Så försäkringsbolaget fick hålla tillgodo med 133 som tillv nr. Hoppas att det är rätt http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-undecided.gif\ border=\0\ alt=\Undecided\ title=\Undecided\ />Har du orginalsegel på din Bellona och i så fall, vad är det för segelmakare som tillv dem? Hälsn Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leis 0 Postad 9 Februari , 2008 Bra fråga!!! Jag har inte det första segelstället hemma utan på ett annat ställe nu under vintern.Jag kan kolla nästa gång jag är där. Har bara 4 nya segel från Bodings hemma.. Leffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leis 0 Postad 17 April , 2008 Har nu kollat seglen.Tillverkare till första stället var Wessel marin MVH Leffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oktest 0 Postad 18 April , 2008 Ohoj! Hejsan Leffe! Jodå jag har kollat trasorna, på storen står det De Vries Grouw Och förseglen är från Royal Sails Det betyder alltså då, att det inte är orginal trasor i.a.f Men hur gamla dem är vet jag fortfarande inte. Men men, det känns som det kvittar, det får duga för mig sålänge. Håller ju som bäst på och lär mig det här med segling. Båt har jag alltid haft, men segling är nytt för mig. Hur långt har du kommit med vårpysslet Leffe, är det stora förändringar på gång med din skuta? Eller bara sedvanliga bottenfärg, tvätt o wax Hälsn Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leis 0 Postad 18 April , 2008 Hej Mats Ja du det verkar att vara ett stort virr när man jämför Bellonor.Jag var med en granne och tittade på en från 79 men den hade sina egna lösningar på inredningen.Dom såldes också som halvfabrikad så det skiljer lite beronde på om vederbörande var duktig på träjobb. Min är helt orörd inuti så jag skall i med en portapotti och solcell på akterpulpit,vhf,ekolod,origo3000,rullfock,värmare och lite småfix. Jag kör hårt med jobb nu i början så kan jag njuta med turer framåt början av juni.Räknar att sjösätta 11 maj om allt stämmer.Finns ingen el där den ligger nu utan får starta upp med jobben när jag får hem båten.Det kommer bilder när allt är klart.. Hälsn Leffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser