captain_cat 0 Postad 31 Januari , 2008 När vi köpte vårt hemmabygge så fick med med ett lager av 15 års fläktremmar. Min matros (f'låt) make kom på att förre ägaren inte förstått hur man spände fläktremmen, varpå den förde oväsen och behövde bytas varje säsong. Men nu undrar jag hur ofta ni byter fläktrem i era motorer? Vi har ett bra lager att ta av så vi klarar oss säkert några år till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 31 Januari , 2008 Fläktremmen byter jag när den börjar visa torrsprickor eller är sliten, det brukar gå någonting mellan 5 och 10 år mellan bytena. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schvidja 0 Postad 31 Januari , 2008 Visst menar ni generatorrem eller rem till vattenpump. Generatorremmen borde väl slitas mest, sen beror det väl på spänningen samt hur stor diameter drivhjulen har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 31 Januari , 2008 Yupp, en rätt spänd rem håller i många år, har faktiskt aldrig behövt byta i båten ännu. Iinte i bilen heller, Toyota Corolla -99 ~14000 mil, men nu har den börjat gnissla lite när man använt bromsen (ABS) och det är fuktigt i luften så är väl dags snart, eller så behöver den bara spännas..måste erkänna att bilen negligerats oerhört i förhållande till båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 2 Februari , 2008 Jag själv byter rem varje år, men det är jag det. Däremot så hittade jag ett tips i sista Praktiskt båtägande där man byter ut det slitsade staget mot en vantskruv. Inga problem att spänna alls. Seawing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser