Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Cowrie

Skepparexamen internationellt gångbar?

Rekommendera Poster


Jag bor sedan några år tillbaka i England och har bl.a. en gammal skepparexamen från 1984. Har dessutom ca 80,000Nm under bältet på båtar upp till 87fot - så erfarenhet finns. Nu tänkte jag för första gången hyra båt i Medelhavet i sommar och undrar om man kan få sitt gamla papper utskrivet på engelska eftersom jag egentligen aldrig behövt visa mina examen förut och inte har en aning om var pappret finns? Finns det ett register med alla som tagit Skepparexamen genom åren på Sjöfartsverket? Vem skall man kontakta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nämnden för båtlivsutbildning (NFB)

 

Länk här

 

Flödesschema för att få fram dokument här

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så fixar du en engelsk licens, väldigt lätta med din erfarenhet... förmodligen räcker en dayskipper för dina behova, annars en yachtmaster coastal, eller kanske tom offshore om du vill slå på stort..då har du inga problem internationellt, enda stället där dom inte gäller är väl i princip sverige...landet där andra länders utbildningar inte är goda nog att erkänna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har en skepparexamen från 1984 och när jag för 10 år sedan behövde kopia på intyget fick jag detta från Chalmers kansli i Göteborg.

Om dettta gäller för dem som tagit examen utanför Västra Götaland vet jag ej.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fiskbullen

landet där andra länders utbildningar inte är goda nog att erkänna...

Nej, precis för vi är ju bäst, i allt. Skäms T.o.m vet vi att ungdomar inte kan köra båt, vi vet att det är fylla som orsakar alla problem till sjöss, vi vet att svenska båtåkare skitar ner någon förjäkligt och vi vet att det inte går att köra båt utan en jäkla blå flagga som fladdrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skepparexamen ersattes av kustskeppare för x antal år sedan. Har själv FB VIII och den är inte internationell men jag har genom nfb fått kustskeppare, vhf o radarintyg. Själva FB VIII har jag ingen större nytta av utanför sveriges gränser.

Ta kontakt med nfb och kontrollera att de har dina uppgifter om skepparexamen, sen gör de om den till en kustskeppare för några kronor. Den är skriven på 4 språk o fungerar bra vid hyra av båt i medelhavet.

 

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...