Gå till innehåll
söndag 18 maj 2025
Tronnberg

BAVARIA Motorbåt, plus & minus

Rekommendera Poster

Är det någon här på forumet som äger eller känner någon som äger en Bavaria Motorbåt och kan ge sina upplevda plus och minus med märket? Självklart kan andra som hört plus och minus också svara. Jag börjar bli smått intresserad av deras 330 eller 33:a och skulle gärna vilja ha lite kött på benen innan ev. fortsättning i båtbytet.

Per Trönnberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hängt kring denna under båtmässan och jag gillar Bavarias modeller. Snygga är dom också! 

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 03 november 2007 | 21:13

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 03 november 2007 | 21:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Om man kollar vilka komponenter som Bavaria använder i sina båtar så är det inga lågprisgrejer fastän deras båtar konkurrerar med förhållandevis låg prisnivå. Kanske inte är nåt direkt hantverk i inredning och så då den ju byggs enl löpandeband principen dvs så snabbt och effektivt som det är möjligt och modulbyggd. Många delar gemensamma med andra Bavaria båtar som håller priset nere. Targabågen kan man ju tycka vad man vill om men den kan bli lite opraktisk t ex om man behöver passera under broar, vid vinterförvaring om det sker inomhus (kan tex bli problem genom porten). Stora utrymmen invändigt har ju Bavarias motorbåtar så det är ju ett klart plus. Motorvalet kan kanske bli svårare, bensinare eller diesel där dieselalternativet blir dyrare. Att Bavaria bygger kvalitetsbåtar trots ganska lågt pris tror jag de flesta är mer el mindre överens om. Men med dubbla dieslar och lite kryss i tillbehörslistan drar även en Bavaria motorbåt iväg i pris. Deras HT varanter är ju också intressanta i svenskt sommarväder som kan vara lite lynnigt med regn lite då och då. Att slippa trassla med kapellet är värt en hel del.

Läste några tester på Bavaria Sport (27 och 38) och de fick bra betyg överlag. Minus för vägen in i båten från fören blir via balanserande på sidan, på skarndäcken. Hög bränsleförbruking på 27:an med bensinmotor (Volvo Penta 5,7 liters GXi 320 hk). 38 har även ett litet jollegarage i aktern, rätt käckt.

Lycka till.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du verkar ha en förkärlek till budgetbåtar, eller så är det plånboken som säger nej. Vem vill ha en båt där rowingmattan syns genom gelcoaten? Inte jag i alla fall. Ser ut som en nimbus i plasten, där man ser divynicellen, de e snyggt. Borgar för kvalié.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du IQ...

Kör Porsche Cayenne S, bor i villa på Lidingö och arbetar som VD...Nej min plånbok är det inget som helst fel på. Har haft Sea Ray tidigare. Värderar utrymmen i mina båtar men känner ingen som helst anledning att i dagsläget lägga mer pengar på båten.

Kan väl avslöja att jag lite smått funderar på en större båt i 35-45 fots-klassen, Sea Ray Riviera 388 t ex,

Jag känner ingen skillnad i kvalitet på min tidigare Sea Ray mot min Bayliner. Penta 350 motor, dock Cobra drev som jag inte haft några som helst problem med.

Gå och lägg dig nu otrevliga människa!

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 03 november 2007 | 21:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte mycket för pajkasning.

Om du nu har så mycket pengar förstår jag inte varför du har ett vrak.

För övrigt är jag ekonomiskt oberonde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför har du en liten jolle om du är ekonomiskt oberoende...?

Min båt har allt jag i dagsläget behöver och är absolut inget vrak, Teak genomgående, går stabilt och bra i sjön. Ståhöjd under hela kapellet och i ruffen. Stor midcabin. Tycker att denna modell är bättre planerad än dom flesta andra fabrikat och det var avgörande för mig när jag köpte den. Sover lätt sex pers i den. Att jag sedan betalade en tredjedel mot en nordisk kvalitetsbåt känns inte heller fel. Gillar att göra bra affärer :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ekonomiskt oberoende Hmm, och jobbar som mekaniker? Nä, väx upp, klipp dig och ta ett jobb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Per,

har en 34 sport, har bara haft båten en somnar men delar gärna med mig av mina erfarenheter.

Plus:

Kanon skrov,

Enligt min besiktningsman bättre byggkvalitet i skrov  än kända svensk byggda båtar.

Bra komponenter

Bra planlösning.

Lite minus (saker som vi har ändrat på)

Köket orginal är sprit el (Utbytt mot Diesel kök)

Spetitank är av plast 85L och sitter med 4 bult mot skrov, håller inte i längden.

Vi byter till rostfri och plastar en sockel för densamma att stå på.

Dåligt med utsikten i tex regnväder, jag får överdelen av rutan mitt framför ögonen.

Totalt sett en bra välbyggd båt som jag inte drar mig för att rekomendera till andra.

/Jerker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla inlägg i ämnet (när det gäller krickus så är detta sista gången som jag kommer svara eller kommentera honom, om alla andra också ignorerar hans inlägg kommer han nog självdö här på forumet). De svar jag fått stärker min tro att detta är en intressant båt till ett vettigt pris. Jag ser också att träarbetena kanske inte slipats 30 ggr utan kanske bara 10 ggr, men förövrigt skaplig båt. Om man tittar på om man skall ha bensin eller diesel i båten, är det någon här på forumet som gjort någon slags break even kalkyl på när det lönar sig att köra diesel? Min känsla när det gäller dessa båtar (33:an splitter ny med dubbla små bensinare får man för under 1.4 milj, för diesel tror jag att pålägget är ca 350 000:-) är att man tjänar på att köpa bensinare istället. Ge gärna era funderingar kring detta. Till dig med 34:an; vilka motorer har du? Förbrukning?

Per Trönnberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du någon gång tänkt sälja båten så är det nog enklare med diesel, har du bensinmotorer så får du hård konkurens av billigare jänkebåtar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haloj,

Jag har 2 x KAD 300 i min 34. Drar ca 2,0-2,3L per distans.

När jag funderade på Bensin kontra Diesel hamnade jag på samma punkt som ovan. att

båten kommer att vara lättare att sälja med dieslar än Bensinare. Jag tror att ekonomin

annars är ganska lika mellan bensin och diesel, Dieslar kostar mer=Skall finanseras på nått sätt och för dom pengarna har man mellanskillnaden på förbrukning under året. Klar kör du väldigt mycket mer än 50-100timmar per år så kommer diesel att löna sig.

Jag var och tittade på en 330 I England med 205Hk Bensinare. Den gick också bra och blir ganska mycket billigare ca 800 000 Kr, billigt för en såpass stor och ny båt (2001 tror jag det var) MEN dom har inte lyckats att sälja den än efter nästan ett år.

Jerker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också sett 330:an i England, hur var skicket för övrigt? Nyskick, skapligt eller vände du bara? Får man lov att fråga var du köpte din? Sverige eller utomlands? Nu när vi ändå leker 1000 frågor, ungefär hur mycket gav du? Utbudet i Sverige är ju uruselt när det gäller dessa skutor så man får fundera på att köpa utomlands.

Per Trönnberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gick nästan hela vägen med den båten. La handpeng och gjorde besiktning etc.

Båten ser ut att vara i nästan nyskick men har lite dolda skavanker en del är nog fixade nu tror jag.... Är du seriöst intresserad så säg till, så mailar jag besiktningsprotokollet. Min hittade jag i Göteborg otroligt nog. jag jagade över hela europa. Jag hamnade på ungefär samma prislapp som den 34 an som ligger hos importören i Danmark men med mer lull-lull . Bensin båtar köper man nog med fördel i England.

Jerker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...