Aron2 0 Postad 22 Oktober , 2007 Hej! Jag har en liten 5,5 meters plastsnipa som tidigare har gått på en större sjö. Nu är det dags att ge sig ut på havet med den. Tidigare då den har gått på Siljan så har man kunnat köra öven om det blåser väldigt hårt. Min fundering är nu hur långt vågar man åka med båten i havet, kan man köra på öppet hav då det är fint väder? Någon som har lite tips åt en som bara åkt på insjöar tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hansalo 1 Postad 22 Oktober , 2007 Har man koll på sjöväderrapporten, kan navigera och har sjökort, kompass, bärbar VHF etc ombord) kan man åka långt. Börja med småturer hemmavid.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 23 Oktober , 2007 Havet var är det? Är det västkusten så är din båt i minsta laget för längre turer på öppet hav. Men du kan gott och väl inomskärs kryssa mellan alla fina holmar och skär som vi har här. välkommen bland oss båtdårar/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Oktober , 2007 Om man skall stick ut hakan så är det oftas inte båten som sätter begränsningen på vilka vatten man kan färdas, utan besättingen. Det beror på skepparens/besättningens erfarenhet och kompetens. Å andra sidan kan just detta va en återhållande faktor att man inte åker så långt. En snipa är ju i regel en rätt skaplig båt. Oändligt många är ju de småfiskare som legat ute med snipor och jullar i mycket dåligt väder för att få sin utkomst. Många är ju också de som har drunknat genom åren. Nu vet jag inget om Siljan specifikt, men insjöar är ofta lurigare än havet tex Skagrak. Det finns inget själ att förakta en sjöman på en insjö. Själv har jag sen början av 1990-talet seglat kostrar, som ju också är spetsiga både i för ock akter. De första 10 åren en havsfidra som var 6 m. Att segla jorden runt med den båten skulle inte va nåt större problem ur sjövärdighetssynpunkt. En mordern segelbåt har ju visserligen självlänsande sittbrunn, men kanske framför allt segel som i hög grad bidrar till säkerheten. Det var två killar från Lysekil som hade för avsikt att gå jorden runt med en Uttrern 570 ? med en 70 hk aktersnurra. De kom till Alaska via Island, Grönland, Panamakanalen. Att färden slutade där berodde nog på att de blev ovänner av någon anledning, och det kan ju finnas många. Det måste ha varit en tuff resa. Jag hade nog helre seglat sträckan i en havsfidra (ensam). Det är nog inga problem att med din snipa gå ut och fiska makrill vid St Pölsan (utanför Göteborg) eller Svaberget (utanför Smögen) vid tjänlig väderlek. Har du nån bild på båten? Det finns tre saker om är viktigt att komma ihåg.1. Håll dig alltid kvar ombord.2. Ha alltid reda på var du är.3. Akta dig för land. Det farligaste på havet är nämligen land (bl.a angöring) tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser