elfanomad 8 Postad 21 Oktober , 2007 Hello Var ute vid båten igår och började så smått med säsongens renovering. Det första som ska fixas är inredningen och det det blir behandling av trät...men eftersom jag är urusel på att se vilka träslag som är vilka så rådfrågar jag här lite. Vad är det för träslag jag har? Själv tippar jag på mahognyplywood..fel kanske. Som ni även ser på bilden så har det gått illa för min stackars intrumentpanel:-( Förra ägaren var inte så noggran med att täcka båten ordentligt..Grr. Går det att rädda (det ljusa) eller tror ni på ny plywood? Mvh Elfanomad (som ska strax ut och skruva loss hela panelen) Senast ändrad av elfanomad | 21 oktober 2007 | 10:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 Oktober , 2007 har svårt att sätta namn på träslaget, ser lite ljust ut för att vara teak, kanske mahogny som du skriver, dock tror jag att du kan rädda det, slipa försiktigt bara så att du inte går igenom. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 21 Oktober , 2007 Nu är man tillbaka efter båtbesök:) Har nu tagit bort hela panelen och det tog sin lilla tid. Gasreglage,manöverpanel x 3 och lite krims krams skulle bort. Men kikade lite på det ljusa träet och det såg inge kul ut alls:(, hoppas jag kan rädda det med försiktig skrapning och slipning. Tittade lite på andra sidan och där var det helt okej, men där var trät en aningens åt teak hållet (den färgen). Kanske är teak ändå...hmm... Jag ska fixa mer bilder då jag skrapat lite så man får se hur det ser utan lack/fernissa. Men kom på en idé imorse. Man kan kanske behålla den här panelen och lägga ett tunt lager (3,6 mm) mahognyplywood uppe på, limma fast kanske. Skulle det funka kanske? Någon som gjort så? //Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 21 Oktober , 2007 Inna du börjar slipa så prova med vanlig möbelpolish eller parafinolja. Eftersom båtägare är sjukligt besatta av att slipa och lacka så är många båtinredningar sönderslipade och täckta med tjocka lager lack och det är sällan en vacker syn. Som gammal gitarrist (en gitarrhals är nämligen förutom salt-vatten från svettiga fingrar utsatt för fett och massor av annan skit (beroende på var du haft dina fingrar)) har man i stället lärt sig att använda möbelpolish. Det ger snygg yta och ingen åverkan på trät. Själv så började jag dagen med att rädda två bord just några droppar möbelpolish, och sparade därmed tid och pengar för omlackering. Därmed sagt polera och lev med patinan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser