DanneF 0 Postad 17 Oktober , 2007 hej jag har en 4 hk mercury som ej vill starta vad ska jag börja kolla den är från 04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HR435 0 Postad 17 Oktober , 2007 Alla motorer behöver bränsle, luft och tändning. Kolla först vilket av dessa tre som inte funkar. Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 17 Oktober , 2007 Har du haft motorn hela tiden så att du vet att den fungerade innan? Kolla tändstiften hur de ser ut i färgen och om de är rundare eller om det fortfarande är skarpa kanter. Kolla också om de är blöta eller torra samt att tändkablarna sitter som de ska. Passa dig för att choka för mycket så att motorn blir sur. Testa att i huvudsak starta utan chok men att choka bara ibland på enstaka försök. Se till att vakumventilen på bränsletankens lock är helt öppen och att locket till bränsletanken är helt åtskruvad och locket är helt tät. Annars kommer det inte fram något bränsle. Kolla att bränseslangens anslutningar/kontakter sitter som de ska och att de också sluter tätt. Lossa på de helt och sätt tillbaka de igen. Orsaken till att du ska lossa dem helt är att du kan ha fått lite smuts som har fastnat i någon av anslutningskontakterna och ibland sköljs de bort om man kopplar ut slangen. Känn på bränsleslangens blåsa. Är den mjuk eller hård? Den ska vara hård, men om motorn är sur så bör du inte pumpa på blåsan. I sådana fall ska du ta bort bränsleslangen från motorn och göra en mängd startförsök utan att bränsleslangen är inkopplad. Sedan kan du försöka starta motorn på vanligt sätt igen med bränsleslangen tillkopplad och då måste du pumpa fram bränslet med hjälp av blåsan. Det här är väl det som jag kan komma på just nu av de enklare sakerna att titta på. Sedan kan det ju naturligtvis vara så att jag dels har glömt någonting men att det även kan vara helt andra fel och orsaker till att du inte får igång motorn. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser