T_M_C 0 Postad 3 Oktober , 2007 Hej, Att man skall byta impellern med jämna mellanrum känner jag till - men hur viktigt och lämpligt är det att ha för vana att alltid plocka ur den på hösten och sedan byta/eller montera i samma igen på våren? Det låter ju troligt att man påverkar impellern negativt när man drar ut den, det är ju ändå gummi - borde det inte då vara bättre att låta den sitta kvar ifall den inte är i behov av byte, eller skall den bytas oavsett varje år även om den ser hur fräsch som helst ut? Mvh T_M_C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 3 Oktober , 2007 Impellern är nästan som motorns hjärta på ett sätt. Den har ju den funktionen att motorns kylning verkligen fungerar och om den går sönder så är motorn skuren nästan lika säkert som Amen i kyrkan! Alltså en ytterst vital del av motorn. Om man tittar på alla experter inkl. de flesta motortillverkare så säger man att dessa ska bytas varje år eller max vart annat år. De ska absolut aldrig återanvändas! Många tvistar om hur viktigt det är att byta impeller så pass ofta, men jag säger så här: Den kostar inte många kronor och för egen del så betalar jag gärna men är istället då ganska säker på att får en skuren motor i varje fall av just den anledningen. Tycker inte att summan är någonting att bråka om och tar säkerheten före några fjuttiga hundralappar. Ett par hundra om man byter den själv. Som du säger så är den ju av gummi och gummi torkar ju ut. Det kan finnas mycket små sprickor som är svåra att upptäcka med ögat men som snabbt kan förvärras. Den bör därför bytas ut trots att den inte är synligt skadad eller trasig. Det handlar om att förebygga för sedan är det helt enkelt för sent. Och då blir det svindyrt istället. Nä...jag byter varje år även om jag också har slarvat med detta och inte bytt för än efter tre år vid ett tillfälle. Men längre tid än så skulle inte jag våga vänta. Visst kan man ha tur att den håller mycket längre tid än så, men ju längre tid man väntar desto större risk är att man till slut får otur och det tycker jag är lite väl chansartat för min del. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsen 0 Postad 4 Oktober , 2007 Får man någon förvarning att det är dags att byta impellern, ser man det på att kylvattnet tappar tryck/flöde i utpassagen? Jag såg på min motor att utflödet av kylvattnet var kraftigt och hårt vilket fick mig att tänka att impellern och kylssystemet verkar funka bra. Några erfarenheter här? //F Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser