Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Forsen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Forsen

  • Placering
    Fänrik
  1. Det mystiska märket jag upptäckt på sidan av riggens kåpa på motorn har blivit större under sommaren. Det jag trodde var att något hade skaft på kåpan visar sig vara avgaser som försöker tränga ut på helt fel ställe. Nu har det nästan bränt igenom kåpan och uppenbarligen har avgaserna frätt igenom godset på riggen. Ryktet säger att detta är en sjukdom på Mercury av äldre årsmodell och är mer vanligt på västkusten jämfört mot ostkusten? Är det någon som har erfarenhet av detta fenomen och kanske har ett förslag på bot? Lustigt nog har jag inte märkt någon prestandaförsämring på motorn men lite läskigt är det när varma avgaser vill ta sig ut helt fel väg. Någon som har några idéer? Tacksam för lite input här så jag kan göra lite förberedelser inför nästa säsong. Simma lugnt alla!
  2. Spitfire proppen som Jarb hintade om ser spännade ut. Nu kommer då det kluriga, hur översätter man den fyrbladiga proppens dimensioner så att det skall motsvara den önskade trebladiga proppens? Jag har en viss erfarenhet av fyrbladig propp som jag skaffade till en annan båt. Med samma stigning tappade jag flera hundra varv, Propulse var det. Dock så blev manöverförmågan super.
  3. Ja se på tusan... om man skriver rätt siffror på Google får man faktiskt träff Tack för tipset och till och med det data jag frågade efter. Då till ditt förslag: En 13 stigning torde alltså få upp accet men ner med topphastigheten. (inget problem för mig) Jag skall prova..
  4. Mors alla propellerkunniga och övriga! Jag behöver lite hjälp. På min 60hk Mercury 4takt EFI fr. 2002 sitter det en propeller som inte ger mig den råa kraft jag önskar vid det initiala gaspådraget. Båten upplevs som seg i början vilket blir väldigt påtagligt när 2 vuxna på ca 0.18 ton sitter längst bak. Båten: Silver Fox 485 DC Maxvarv nu: ca. 5700 vid 30kn. Propeller: beteckning 73138A45 märke okänt och ej orginal. Frågorna: Vad har jag för propeller? Strl. stigning mm. Vad borde jag ha så jag får en bättre acc? Tackar ödmjukast för lite hjälp här. /F
  5. Tack för tipset, skall kika efter Busters lösning /F
  6. Mors gó vänner! Jag behöver lite tips för nedanstående akterspegelsdetaljer. 1. Finns det någon på forumet som eftermonterat en badstege på sin Silver Fox el.dyl. som hittat ett stegsystem man blev nöjd med och hade bra passform? 2. Försöker att komma på ett bra fäste till akterspegeln för en ekolodsgivare. Tanken att det skall vara enkelt att kunna ta bort givaren och justera höjden. Alla tips mottages tacksamt, även att tänka på vid montering.... mvh /F P.S Jag har en SF 485 DC som skall fiske- och säkerhetspimpas lite grann D.S
  7. Jag har följt Espressos råd med Lacknafta och det funkar jättebra. T-röd upplever jag ge ett visst flammigt resultat så det undviker jag framöver. Bäst torde det vara att torka bort impregneringen från plastrutorna direkt :-) Trevlig båtsommar alla /F
  8. Autosol, å fasiken, jag trodde det hade en viss slipande effekt. Får man inte repor i plasten då? Men va tusan det är ju en kandidat att prova på en begränsad yta. Tack för tipset /F
  9. Mors go´ vänner! I samband med en impregnering av kapellet lyckades jag glömma bort att torka bort överflödig vätska som bland annat hamnat på plastrutorna. Nu är det fläckar som nästan verkar vara fastetsade i rutorna. Jag har skrubbat med svamp, tvål, diskmedel mm, men icke........ Vad vågar man använda för kemikalier? Jag tänkte att fixa det mesta nu innan det är dags för sjösättning. Mycket tacksam för förslag. Mors, mors från Forsen
  10. Jag gjorde en liknande lösning som Du just beskrev Gunnar och det funkar hur bra som helst. Enda nackdelen är att jag nu inte ser bränslemängden, men kommande vinter kommer nog att kläcka en innovativ lösning på det också.
  11. Spola rent trots att Du bara har kört i sötvatten, just för att få bort ev. partiklar gräs mm.Låt sedan motorn stå i nedfällt läge ett bra tag så att allt vatten får en chans att rinna ut. Ang. växellåds-oljebytet så bör Du absolut göra detta A.S.A.P för att undvika ev frysning med tråkiga kostsamma skador som påföljd. Frysning kan ske om det har kommit in lite vatten under säsongen, så för att få lugna nätter så byt olja. Glöm inte att ge den en vinterkram bara :-)
  12. Ja, inte blev det billgt i sommar inte, vi har en 100hk utombordare, 2-taktare från -90. När man kör någorlunda ekonomiskt så ligger den runt 1-1,2l sjömilen. Man blir ganska avundsjuk på de med nya 4-taktare som drar hälften. Ca. 300l blev det i sommar, körde väl inte ekonomiskt hela tiden i och för sig, får väl kompensera detta med att använda bilen först i januari /F
  13. För att hålla nere försäkringskostnaderna är det ganska bra att betala hela summan på en gång då försäkringsbolagen tar ut en avgift för att dela upp betalningen (de flesta) Ex. halvår 1.5% kvartal 3% osv. Gäller nästan alla försäkringar. Utgiften kan vara stor för stunden men planera in den och lägga undan månadsvis. Jag har Svenska Sjö fr.o.m i år eftersom jag fann att stöldvillkoren var bättre än i många andra bolag. Som tidigare försäkringstj-man ansåg jag att dom var ett prisvärt alternativ kopplat till deras villkor. /F
  14. International VC17 är föreslaget, skall kolla upp detta, tack Kurran.... Men vad är mille??? som Du 575Fredrik skrev. Lite nyfiken är jag. /forsen
  15. Hej vänner! Båten behöver ett nytt färgskikt under vattenlinjen, jag har ingen aning vad det kan vara för märke/sort på det tidigare lagret, dock så vet jag att den sotar/blöder duktigt när man tar på den. Är det någon som känner till någon färg som går på allt eller som torde vara det rätta i det här fallet? -Jo båten skall guppa i Östersjön, så ingen västkust-färg Forsen tackar på förhand...
×
×
  • Skapa nytt...