Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
sirius

är morton hissad för mycket

Rekommendera Poster

hej

kolla på bilden

har lite problem att den släpper ibland  

och nu när jag tog upp båten så ser jag att den tidigare ägaren kanske har hissat den ett hål förmycket

mvh joakim

post-22290-1394235232,3545_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått lära mig att kavitationsplattan ska ligga i höjd med botten som grundtrim - så, ja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att med säkerhet avgöra hur hissningen är eftersom en bild kan ljuga rätt rejält beroende på bl.a. i vilken vinkel man fotograferar i. Den här bilden är alldeles för högt ovanifrån. Det ska egentligen fotograferas exakt i sidled och i höjd med bottenskrovets lägsta punkt. Då ska kavitationsplattan vara i samma höjd som bottenskrovets lägtsa punkt eller max 1-2 cm ovanför. Men aldrig lägre än bottenskrovets lägsta punkt. På din bild ser den ut att ligga kraftigt över så att du bör sänka den. Men som sagt....det är lite svårt att ge ett korrekt svar med säkerhet då fotografiet inte alls är anpassat för just frågeställningen.

 

Gör så här:

Ta en planka som du sätter under bottenskrovets lägsta punkt. Sedan ser du till att plankan skjuter ut så pass långt att den hamnar i höjd med propellern eller tom bakom propellern. Sedan fotograferar du av detta från sidled (som du har gjort här) men i samma höjd som plankan istället för ovanifrån. Då ser man höjdskillnaden mellan plankan och kavitationsplattan och då får du fram svaret på hur mycket du bör sänka motorns hissning.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack roddan

jag skall göra som du sa så blir det nog att sänka den ett par snäpp

 

 

mvh joakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det handlar nog minst om ett par snäpp skulle jag nog tro. Om det är din Uttern 5200 DC som det gäller så tycker jag att du ska ha kavitationsplattan max 1 cm övanför bottenskrovet men inte mer. Alltså med andra ord: någonstans mellan exakt jäms med bottenskrovet till max 1 cm ovanför är nog hur jag skulle ha hissat motorn om båten/motorn vore min. Eventuellt kan 2 cm över kunna gå bra, men jag skulle som sagt ha valt 1 cm då det troligen är ett tryggare och säkrare val på det skrovet.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde fråga vad du har för toppfart och max varvtal idag med nuvarande hissning?

 

Och om du hinner sänka motorn nu i höst med en påföljande provtur eller om du tänker göra det i vår? Är lite småsugen på att få höra resultatet på sänkningen!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Mitt tips blir att skaffa RF propp och befintlig hissning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är min 6300 (5200 har jag sålt)

max 31 knop på ca 5200-5500 varv

lite svårt att kolla den för den släpper mycket när jag kör max så

det blir inte ofta vill inte att den övervarvar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kommar att sänka den i vår tanke på  hur den såg ut när jag tog upp den

post-22290-1394235233,3695_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj oj oj!! Ja.....du har betalat åtskilliga liter bränsle helt i onödan när det ser ut på det här sättet! Här kan man verkligen snacka om att båtliv kan vara riktigt dyrt och dessutom helt i onödan!

 

1: Gör helt rent.

2: Vaxa sedan bottenskrovet och drevet riktigt ordentligt.

3: Ta upp båten en eller två gånger under pågående båtsäsong och tvätta rent med högtryckstvätten så slipper du det här problemet i fortsättningen.

 

Med ett rent skrov kan du spara ganska rejält med pengar (och miljö) i form av rätt betydande mindre bränsleåtgång plus att du på köpet får båten att uppföra sig mycket bättre på sjön också! Du kommer bla. få högre toppfart när båten är ren men även andra sjöegenskaper kan påverkas positivt om du har ett rent bottenskrov. 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man kan säga ett färgen inte har funkat i år

förra årat hadde jag inte detta problemet så jag tror det är fabrikations fel på den

körde på samma sort förra året

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


båten ligger på väst kusten så det blir att måla nästa år men jag vaxar ovan vatten linjen

 

där jag ligger nu så finns det inga bra sätt att ´ ta upp båten under sesången  så jag får lita på att det får funka med annan färg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du ha fabrikationsfel på din färg, men det troligaste är ändå att det blir olika mycket beväxning från år till år. Vissa somrar är det väldigt gynnsamma förhållanden för att snäckor, alger och annat ska kunna utveckla sig och vissa andra sommrar så är det lite av den varan. Då blir det inte lika mycket skit på skrovet. Det är också viktigt att se till att man använder rätt färg. Att den är avsedd för just det vatten som man har båten i. Västkustborna använder t.ex. inte samma färg som de som har båten på ostkusten. Sedanh finns det ju en rad olika färgsorter på annat sätt också, men den biten kan nog din båthandlare bättre än vad jag kan. 

 

Synd att du inte kan ta upp båten lite då och då, för det hade varit både den enklaste och inte minst billigaste lösningen för att bibehålla ett fint bottenskrov under hela säsongen och år efter år. Då kunde du ha struntat i bottenfärg helt och hållet. Nu måste du istället måla regelbundet och det är både mer arbetsamt och kostar mer. Men det är ju som det är om du inte har lämpliga stället att ta upp båten på inom ett rimligt avstånd och då finns det inte så många alternativ. Det skulle i så fall vara att hoppa i vattnet och bada och skrubba noga med en borste då....men då måste du i så fall göra det lite mer ofta istället. Kanske vart annat eller var tredje vecka eller någonting liknande.

 

Som det verkar nu i ditt fall sä bör du göra rent bottenskrovet och sedan fixa till bottenskrovet så att den blir så jämn som möjligt i ytan. Och här ska du vara ytterst noga! Målsättningen bör vara att bottenskrovet ska se helt fabriksnytt ut efter det att en ny bottenfärg är påstruken. Då blir det relativt enkelt att hålla den hyfsat ren ändå om du badar och skrubbar tillräckligt ofta. Att göra på det här viset sparar pengar och massor av jobb för dig, så det är helt klart värt att göra underarbetet väldigt noga och att sedan underhålla lite då och då för att slippa få ett jättejobb framför sig varje eller vartannat år. För att inte tala om bränsleekonomi, fart och de andra sjöegenskaperna som du får på köpet.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

helt klar jag får bada lite nästa sommar

 

jag kommer att ta nya bilder i helgen där jag mäter med en planka och i rätt höjd

ha trevlig helg roddan

 

Senast ändrad av sirius | 05 oktober 2007 | 16:23

 

Senast ändrad av sirius | 05 oktober 2007 | 16:24

 

Senast ändrad av sirius | 08 oktober 2007 | 10:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


fick tagit nya bilder på motorn  nu kan ni se om den är hissad för mycket

bilden med brädan har jag tilltat tilbaka motorn så det är baksidan på kav plattan som gäller höjdmässigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, det här var lite små-klurigt.....på bilden där du håller plankan så ser motorn ut att vara lite för högt hissad. På den senare bilden ser den ut att vara lite för lågt hissad, men den bilden tror jag ljuger. Tror att bilden med plankan är betydligt mer rättvis och om jag då utgår från den så är motorn en aningen för högt hissad enligt min mening.

 

Hade det varit min motor så skulle jag ha sänkt ner motorn så att det bara är 1 cm som sklijer mellan plankan och kavitationsplattan. Det ser ut som att du kan sänka kanske 2 cm för att uppnå den höjden. Testa att sänka motorn ett hål och se vad det ger för avstånd efter det och ta en ny bild då.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...