Melion 0 Postad 29 September , 2007 När jag lägger i framväxeln så låter det som om kuggarna skrapar i. Men när jag lägger i backväxeln så skrapar det i ganska mycket. Är det som det ska vara eller är det något fel på växelhuset? Räcker det kanske med att byta ut växelhusoljan? Kan man lägga i backväxeln fast man kört i ganska hög fart framåt eller ska man vänta tills båten nästan stannat? På en välellåda på en bil så har man kopplingen som man frikopplar mellan motor och växellåda. Hur funkar det på ett växelhus?Har kollat in en båt med en mercery motor på 25 hk, med styrpulpet. Är lite osäker om det är något fel på växelhuset. Men när man fått i växeln så går allt utmärkt. Det är inte svårt att lägga i en växel men det låter inte så trevligt när man hör hur kuggarna försöker hitta sin plats. Om det är någon där ute som har några tips på vad det kan vara så skriv gärna. Är det något att ha eller ska jag låta bli att köpa? Tack på förhand,Mohammed Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 30 September , 2007 Hej, Man skall inte växla mjukt hur konstigt det än kan låta. Växla snabbt bestämt mellan neutral-fram, neutral-back. Inte rycka i fram el back, bara snabbt och bestämt. Det sliter minst på kuggarna i växelhuset då. Det låter lite klonk när man lägger i växeln på en utombordare, det är helt normalt. Jag skulle nog undvika att läga i backen om du har hög fart framåt, om det inte är nödläge. Försök köra lite mjukt och gå från fram (dra av gasen) till neutral först, sen till back när du fått ner farten lite. De flesta båtar tappar ju farten ganska fort om man drar av gasen. I växelhuset finns bl a ett framväxeldrev och ett backväxeldrev med en s k klokoppling (clutch dog) som växelföraren påverkar med stång, kulor, fjäder m m så att fram- eller backväxeldrevet engageras mot det s k pinjondrevet på den vertikala drivaxeln. Det är klokopplingen och dreven som slits ut om man inte växlar snabbt och bestämt. Om växeln hoppar ur sitt läge är detta ett tecken på att dreven och eller klokopplingen börjar bli utslitet. /Bo Senast ändrad av bossee | 30 september 2007 | 16:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser