hedghog 0 Postad 29 September , 2007 Jag har en Mercruiser 5.0L och ett alpha one drev.... Nu till vinterupptagningen vill jag göra servicen själv och tömmningen av drevoljan skapade lite frågor. Det är ju två pluggar på drevet. Den nedersta för tömmning och fyllning och den översta för luftning om jag fattat rätt. När jag ska tömma fattar jag att det är av med den översta och sedan understa med behållare under. Sedan på med oljepump från quicksilver och pumpa i olja genom understa hålet. Men hur mycket? Ska det ända upp tills dess att det rinner ur översta? Det är första frågan och nästa är hur jag tömmer behållaren uppe vid motorn?? Det ser ut som om det är lite skitigt i den och jag skulle vilja göra rent och fylla med ny olja. Hur luftar man slangen från behållaren så att säga? Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 29 September , 2007 Så här gör jag (tror det är rätt) Tömmer som du beskrev men tömmer även behållaren. Sedan så trycker jag upp olja tills det rinner ur övre pluggen. Så skruvar jag dit den och fortsätter pummpa in olja tills det blir rätt nivå i behållaren. Då bör man slippa luft i systemet. Andra föslag? I år tömde jag inte (alltså bytte ej) Varmkörde motorn för att spola systemet. Därefter tömning av motoroljan. Under tiden tappade jag ur en deciliter olja ur nedersta hålet på drevet. Inspekterade oljan och det fanns inga spår av partiklar eller vatten. Därefter dit med pluggen igen och fyllde på drevolja i behållaren igen. Kör med högprestanda olja. Jämför med en bils växellåda där man aldrig byter olja. På ett drev finns risk för vatteninträngning (borde finnas sådan risk på en bil också) och därför viktigt att kontrollera smat kika efter begynnande slitage (partiklar). Finns säker de som aldrig skulle hoppa över ett oljebyte i drevet, men så gör jag. Motorolja och filter byter jag däremot varje år. Lämnar inga garantier men fundera själv hur du vill göra. mvh Roland Senast ändrad av Ringhede | 29 september 2007 | 22:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 29 September , 2007 Helt rätt. Jag postade precis ett inlägg med samma innehåll, men du han före, Ringhede... Som sagt så töms även behållaren när man tömmer drevet, så då är det bara att göra rent den innan påfyllning.. Ett tips är att tilta upp drevet på slutet av tömningen, för då får man ut mer av den gamla oljan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser