Gå till innehåll
söndag 26 juli 2026
Brodur

Importera elmotor

Rekommendera Poster

Funderar på att skaffa en elmotor - förmodligen Minn Kota, till min nyinköpta båt. De är, har jag märkt, betydligt billigare i USA. Halva priset ungefär, skulle man väl kunna säga. Är det någon som har erfarenheter av köp från USA-företag på nätet i allmänhet och köp av elmotor i synnerhet? Vad kostar tull och andra införselavgifter? Finns det något sätt att undvika dem eller minska dem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bror! Häftig båt du har, finns en till sån båt här på MG. http://www.maringuiden.se/user/nikitalord

Jag köpte en Minn Kota 30 (den minsta) från Hjertmans i våras, 1700 SEK med mässrabatt. När jag nu söker på nätet ser jag att man kan köpa samma motor för 908 SEK från USA. Men sen tillkommer frakt, tull och 25% moms på rubbet så det blir inte mycket besparing. Plus besvär med äventuellt garantiärende.
Däremot har jag köpt nautiska böcker från USA och då blev priset under hälften av vad Nautiska Magasinet i tar i Stockholm, frakten inräknad!
Mvh, Phil 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hello

Om du skulle vilja ha något levererat från USA så har jag en svensk kontakt som bor där och besöker sverige 8ggr/år. Han fixar det utan dessa förskräckliga avgifter som finns;-)

Har ett ex. Nu ska han leverera en GPS till en kille här i Sverige och den kostar runt 24000-25000 kronor här i Sverige men i USA kostar den runt 1000-1100 dollar (6500-7150 kronor). Han tar en viss procent på dollar priset men inte mer än att det betalar en liten del på hans flygbiljett. Han tar in flera saker åt gången så det blir inte så många procent.

Har själv beställt genom honom och det funkar kanon, billigt är gott!

MVh Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter ju jätteintressant! Tror du verkligen att han åtar sig att ta in så skrymmande saker som en Minn Kota båtmotor?

I så fall är jag helt klart intreserad av att ta hans tjänster i anspråk!  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag känner till Nikitalord och har varit i kontakt med honom. Vi får väl starta egen båtklubb;-)
 Skulle tro att förra ägaren till min båt blev inspirerad av Badankan när han byggde överdelen till min båt (ÖreBo).
 Funderar nu på att skaffa en elmotor att ha i fören. Det finns ju sådana med fjärrkontroll nu. Så jag kan sitta på soldäck och styra båten. Eller t o m styra in den till land från land! (Vi lever i en härlig tid;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är så att han kan ta med sig allt som går att få ner i stora resväskor. Vet inte om en elmotor går att kanske demontera för att få ner men om jag säger såhär..han tog med sig en stor amerikansk grill i 4 resväskor till en kille förut:-) och det funka kanon.

Han som jag känner där bort behöver endast en länk med vart han ska köpa den och sen så fixar han resten tills den kommer till Sthlm.

//Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter bra. Jag kanske hör av mig vidare till dig i frågan. Håller på att undersöka några andra möjligheter också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...