Gå till innehåll
torsdag 01 maj 2025
ringen_00

Motor på Ryds camping

Rekommendera Poster

Hej..är inte så haj på båtar riktigt än...letar efter en bra första båt och har kommit fram till att de blir nog en camping. hittat en som verkar fin på blocket men läst runt lite här o blir lite fundersam på motorn...det är en ryds camping 78. med en 45hk 4-takt känns som att det är lite väl litet??lägger in en länk på annonsen...pratat med han som säljer och han säger med 2 pers,toppfart ca 19 knop planar vid 12..tyst o snål...tacksam för svar...mv johan

http://www.blocket.se/vi/12964527.htm?ca=13_s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

känns som lite för liten. under 60 ska man nog ej ha på så tung båt.

65 tusen var rätt dyrt. snart kommer höstfynden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag är också ny på båtar och har just köpt en Ryds Camping som första båt! :)

Utan att skryta vågar jag säga att jag läst det mesta om Ryds Camping de senaste två månaderna så jag anser mina åsikter som hyfsat tillförlitliga (iaf ur en Landkrabbas synvinkel). Ekipaget ser välvårdat ut och priset är klart rimligt med en fyrtaktsmotor. Gissar att båten säljs rättså fort. Personligen anser jag att 45 hk är på tok för lite,även om jag läst mej till att fyrtaktare är jämnare/bättre i gång (nån som kan föklara?).

Har själv 60 hk vilket är vanligt, men är i svagaste laget, 90 hk hade varit perfekt.

Vill du fråga något övrigt om denna båtmodell så maila gärna: ryds_camping@sarafian.com MVH: Garbis, Aneby

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryds Camping efter 1976 har det nyare förbättrade skrovet och klarar större motorer. Ca 70-90 hk är inga problem och ganska lagom på en sådan Ryds Camping.

Med större motor kan ni åka fler i båten utan att det går speciellt trögt upp i planing och det blir även behagligt marchvarv med lägre ljudnivå. Bensinförbrukningen blir oftast lägre med en större motor som inte behöver gå på så höga varvtal på marshfart heller. Egentligen bara fördelar. Visst lite dyrare kan det bli men det är det garanterat värt.

I och för sig ser båten fin ut i annonsen du gav länk till men 45 hk är i klenaste laget på en Ryds Camping.

Den här, är den för dyr? Splitterny motor, 4-takt, och lagom storlek:

http://www.blocket.se/vi/12730564.htm?ca=7_s

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har en camping -76  (nya skrovet) med en Honda 50.

jag får upp den i plan med 4 vuxna & 2 barn om jag placerar dom rätt, men måste då hålla fullgas.

jagar honda 75-90 HK eftersom jag anser att 50 är för klent

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad ha du för honda motor? ska du sälja den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är en långriggad Honda 50 -96 med trim & tilt.  den är dock inte till salu innan jag hittat en ny motor

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också köpt en Ryds Camping 1979 som jag är väldigt nöjd med.

Den har dock ingen motor och letar efter en. Det jag skall ha är en 4-taktare, båten kommer att användas till trolling. Jag har tröttnat på dubbla motorer och styrstag.

Har dock lite funderingar på storleken. Båten är godkänd för 85hk och försäkringsbolagen godkänner 90hk. Men 4-taktarna väger ju betydlig mera än 2-taktarna. Nästa 200kg på en 30 årig akterspegel.....lite tveksam på att de skall hålla. Risken finns ju att båten blir för baktung också.

Sedan är det storleken på motorn. Jag har tre motorer på G : NY Mercury 50hk 2007 en nästan ny Suzuki 70HK 2003 eller en Honda 90 hk 2002.Nästan samma pris för alla tre motorerna

Eftersom motorn skall gå på trolling så skall den ju inte dra för mycket bränsle på tomgång, men man vill ju samtidigt kunna åka och bada ett gäng på sommaren utan att motorn skall storkna !

En ny motor är alltid bra men jag är rädd för att det skall bli för litet med 50 HK. !

Har dock pratat med folk som säger att det räcker.......???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

min svåger har 100 fyrtakt på sin o han använder den till trolling.är akterspegeln frisk så är det ingen fara.50 hk låter i mina öron som lite klent vi böt nämligen ut en 60 tvåtaktare till en 100 o med 60 så var det trögt att komma upp i plan nu var det en gammal motor men det var ingen höjdare att åka i den.minst 70 hk säger jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...