Gå till innehåll
tisdag 06 maj 2025
djivbento

Tändnings problem !!!! Pleas help me !!!

Rekommendera Poster

Har en Tohatsu från ca: 1978-82.

Den har 2 cylindrar och 10hk.

2 brytarspetsar, 2 kondensatorer och 2 tändspolar. (alltså ingen cdi box eller fördelar dosa)

Problem/händelseförlopp:

Lägger i båten, startar på 1/2 drag, perfekt tomgång.

Kör ut för att fiska och hitta grynnor.

När man kör med 100% gas så går den perfekt, men när man går ner på lågfart eller stänger av den efter en stunds max körning så går den bara på en cylinder, men hackar något i den andra och vill liksom starta på båda men gör det ej. Och sedan förblir den så under kvällens fiske tur. Motorn kan vara avstängd i timmar och den ena cyllen är fortfarande död (alltid samma cyll)

Åker ut dagen efter, och exakt samma händelse utspelar sig, startar på båda, men efter avstägning så funkar bara ena cyllen.

Nu efter några veckors problem, så dör stiftet. Stiftet funkar inte ett dugg efter att händelsen uspelar sig. Men stoppar man i ett nytt stift så går motorn hur bra som hällst..... i en stund.

Vissa säger att det är tändspolarna vissa säger att det är kondningen. Vad är rätt

Till saken hör den att jag kan köpa 2 nya tändspolar i V-ås, men kondningen finns inta att få tsg på enligt dem. Så vad kan felet vara ???

Jag har ställt in spetsarna slipat till brytarnas kontaktytor , bytt tändkablar.

Vad är felet !!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det att byta kondingarna mellan cylinrarna så kan du ju göra det för att testa om det är det som är felet.

Byter du kondingarna och den andra cylindern dör så är det ju det som är felet.

Du kan ju även prova att skifta tändspolarna om du inte har köpt några ännu.

Senast ändrad av MartinG | 22 augusti 2007 | 02:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle tippa på att det är den nedre cylindern som strular, orsakat av att vatten gör överslag i tändhatten, prova att spruta VD40 eller liknade i hatten och håll det torrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror oxo på kondensatorn som mest trolig. Sen om du möjligen har kolkablar till stiften så kan det bli avbrott o såna, Dom är bra när dom fungerar men när dom blir gamla så faller det ledande skiktet inuti i smulor, men är det kopparkablar så bortse från det alternativet. Nästa felkälla är nog spolen, men jag hade själv överslag mellan tändstiftshatten (som var av metall) till isoleringens aluminiumskikt till jord! Det finns många varianter, som synes.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla försök till hjälp !!!

Har testat tändspolarna nu hos västerås marin och det är inge fel på dem, så nu återstår bara kondensatorerna. Men de finns inte att få tag på nya original så vad gör man nu ???

Alt 1:

Någon vänlig själ har ett par begagnade att sälja snälla höra av er till mig via mail/mobil daniel.digrazia@gmail.com / 070-7708318

Alt 2:

Någon vet vad det skall vara för kondningar så kan man ju höra av sig om det går att få tag på liknande via typ: Biltema/Mekonomen/Autoexperten/Micro etc.

Alt 3:

Någon som har en hel reservdelsmotor att sälja så är det också bara att höra av er till mig.

Fråga ???

Kan man på något sätt lista ut vad det är för kondningar så man kan försöka få tag på liknande ???

Snälla, hjälp !!!

/Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

det enda kondingen gör är att ladda upp sig satt den inte där skulle det bli kortslutning, kapasitansen ser du hur materialet vandrar på brytaren om du nu lyckas få fel konding, troligen går det med nästan vilken som helst.

att du fick slipa brytarna tyder på att du haft en konding som börjat tappa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du skruvar loss den som spökar så kan du läsa på den vad det ska vara för sort, gissningsvis 3µF (mikroFarad), men det bukar ju vara likadana till alla motorer, så det bör inte bli svårt att hitta en som passar, finns det ingen verkstad i närheten som du kan gå till? Leta i ENIROs katalog, skriv in Tohatsu så får du veta var försäljarna finns.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...